Welke camera?

• kompjoetervilozoov

Met iedere spiegelreflex kan je foto's maken zonder lenzen.

Prik een gaatje in de bodydop en schieten maar.

Moet wel op statief…..

• kompjoetervilozoov

Joop gaat er weer een heel verhaal aan hangen, maar het miet gewoon nee zijn.

Met een compactcamera is het (bijna onmogelijk) zulke foto's te maken omdat de scherptediepte enorm groot is, bijna alles wordt scherp.

Vaak is dat gewenst , maar soms niet en dan wordt een spiegelreflex toch noodzaak.

Maarrrr, met een spiegelreflex lukt het ook niet als je je geen enkele vorm van kennis eigen wil maken, is niet erg geschikt voor point and shoot.

• Remco Jan

Softwarematig kan je inderdaad een hoop bereiken, dit kost echter wel behoorlijk wat post-processing tijd. Voordeel is wel dat je resultaten kunt bereiken die verder gaan dan wat je met een camera kunt doen, maar dit is niet een kwestie van 1 muisklik.

• Ad

En voor een wazige achtergrond heb je echt geen dure lens nodig.

• Miriam

Haha, nou, ik schiet er niet echt veel mee op, jullie spreken elkaar (soms) nogal tegen…

Ik heb niet gezegd dat ik me geen enkele vorm van kenis eigen wil maken, het interessert me juist erg. Maar het is niet de bedoeling om fotograaf te worden, ik wil gewoon wat leuek foto's maken, zonder gedoe van aparte lenzen e.d. Ik las over de panasonic lumix fz18. Schijnt een leuk ding te zijn, waar niet veel kennis en aparatuur voor nodig is.

Maar goed, ik ga binnenkort wel eens naar de fotozaak hier in de buurt :)

Groetjes Miriam

• Joop

Welke lenzen geven volgens jou dan een mooie wazige achtergrond?

• Joop

Ik ga er geen verhaal aan hangen, maar ze dent da je met een DSLR zomaar even met één lens wil bereiken, ze denkt dat een dslr een toverdoos is.

Ik wil haar even uit de droom helpen.

Ik geef haar leesvoer hoe een wazige achtergrond bereikt wordt of bereikt kan worden.

• Miriam

Euhm, dat denk ik helemaal niet hoor, ik kom hier op dit forum om een vraag te stellen. Ik denk absoluut niet dat ik in een handomdraai de meest prachtige foto's kan maken, maar ik kan me ook niet voorstellen dat de foto's die ik vaak van mensen zie, gemaakt zijn met de meest ingewikkelde fototoestellen en lenzen.

Ik zou graag willen weten wat het simelste toestel is waarmee dit ook kan….

Maar laat maar, ik kijk zelf wel verder….

• rob

Dat kan in princiepe met elke lens. Het gaat om het diafragma wat je kiest.

Simpel: hoe lager het Fgetal hoe kleiner de scherptediepte en dus hoe waziger de achtergrond.

Met F2.8 zul je een heel wazige achtergrond krijgen maar van een persoon ook maar een deel scherp.

Met F8 wat ik voor de meeste macro's gebruik heb je ook al een wazige achtergrond maar ook een deel scherp.

Alles hangt natuurlijk ook samen met de afstand tot je onderwerp en de hoeveelheid licht.

Als je een dslr koopt met een gewone kitlens kom je echt al een heel eind.

Het best kun je gewoon gaan uitproberen.

Zelf heb ik een pentax en ben daar geweldig tevreden over maar dat hangt ook samen met het feit dat ik nog veel analoge pentaxlenzen heb die ik nu allemaal op de digitale body kan gebruiken.

Zelf vind ik de pentax een heel makkelijk toestel maar ik zou zeggen ga naar een goede zaak en voel de toestellen in je hand.

Een toestel moet passen.

• efka

De truc zit niet in het ingewikkeld zijn van het apparaat, of een dure lens. De truc zit in et beheersen van je apparaat, dus de vaardigheid die je ermee hebt.

Als tip van de sluier het gaat om weinig scherptediepte. Dan werk je met diafragma voorkeuze (stand A) en het grootste diafragma (kleinst mogelijke getal). Daarnaast het is een kwestie van bewust met je compositie omgaan. Het kind bij voorkeur op een zo groot mogelijke afstand van de achtergrond etc.

Deze regels gelden ook als je met een compact werkt, alleen is door de kleinere sensor de scherptediepte dan altijd groter.

De oplossing van jouw vraag zit dus niet in de apparatuur, maar in wat je met die apparatuur doet.