Polarisatiefilter?

• efka

Ben het voor de volle 100% eens met Peter.

• efka

Wederom 100% eens.

Ter aanvulling, alles (dus ook een onbewerkte foto) is een gemanipuleerde weergave van de werkelijkheid t.o.v. je menselijke oog.

De beeldkadering, de brandpuntafstand etc. zijn allen een selectieve weergave. Ook de optiek heeft een bepaalde kleuraanpassing, etc.

Er is echter wel een verschil tussen optimaliseren van het beeld en falsificeren (inclusief een grijs overgangsgebied). Een pola optimaliseert; klonen bijvoorbeeld falsificeert.

• Remco Jan

Je vergeet nog de belangrijkste: je legt een driedimensionaal beeld in 2 dimensies vast.

• elrofotografie

Dat doet iedereen tegenwoordig toch ook met photoshop? Dus waarom dan niet op de oude manier met af en toe een filter gebruiken?Ik gebruik regelmatig nog de Cokin filters en polarisatie filter.

• Charlotte

die zit er wel degelijk in hoor!

• De Tobfotograaf

nu nog een filter om dat gele ding weg te filteren

• Remco Jan

Er zal ongetwijfeld een software filter zijn met de naam “polarisatiefilter”, maar die kan nooit wat een echt polarisatiefilter kan. Ik vermoed dat het efex filter beperkt is tot het blauwer maken van de lucht, en het groener maken van het groen.

Het lukt alleen nooit om reflecties weg te halen, en dat kan een echt polarisatiefilter wel.

• Remco Jan

Lijkt me ook helemaal geen rare manier van werken. Een filter gebruiken kost je bij de opname slechts enkele minuten. In Photoshop ben je zo een half uur kwijt per foto….

• kompjoetervilozoov

Ik wil dat effect helemaal niet, met of zonder filter/fotosoep.

• Nikon Sjoerd

Charlotte, hoe heet dat filter in nikon efex dat jij gebruikt? En welke versie gebruik je?