Polarisatiefilter?

• Sas

Hoi,

Wie werkt er met een polarisatiefilter? Ik heb een Canon Eos 400D. Ik denk er over na om een polarisatiefilter te kopen maar ik vraag me af of ik het echt nodig heb…

Wie kan me adviseren?

Alvast bedankt, groetjes Anneke

• Dennis V

Waarom denk je deze nodig te hebben?

Wat voor foto's maak je? Portret, landschap, natuur, enz

Zelf heb ik een pol filter. Gebruik ik deze veel? Nee.

Heb afgelopen maand een Cokin setje gekocht.

Hiermee zit je “niet” meer vast aan je filtermaat, hoef je van alles maar 1 te kopen en

kan je dus op elke lens gebruiken.

Het enige wat je nodig hebt bij een afwijkende filtermaat is een adapter.

En deze kost stukken minder als een nieuw pol. filter.

Misschien is het iets om ook even naar te kijken.

• Joop

Met een polarisatiefilter kun je verschillende effecten bereiken. Zo kun je met een polarisatiefilter:

zorgen voor diepblauwe luchten

ongewenste reflecties wegwerken

kleurverzadiging verhogen

Lees meer op;

http://www.kampie.info/fotografie/filters.htm

Koop goede filters zoals B&W, Cokin of Tiffen. Geen HAMA gevalletjes en dergelijk merken. .

• Charlotte

ik heb hem niet, en mis hem niet: ik heb de fliters van nikon efex in photoshop…

zelf heb ik een uv-filter… vooral ook ter bescherming van mijn lens… krasje betekent dan geen nieuwe lens, alleen nieuw filter…

• peter

Ik heb al 35 jaar (dezelfde) pol. filter. En met natuuropname's is hij onmisbaar. Zomers zit hij bijna standaard op mijn lens. Ik ben net weer terug van Corfu en natuuropnames worden werkelijk schitterend. Diepe kleuren blauwe luchten en minder reflectie. Het water van de zee laat ineens alle kleuren van groen tot azuur blauw zien. Dat je dit effect kunt bereiken met een filtertje in fotoshop is een grote fabel. Het filtereffect (doormiddel van het draaien van het filter) is absoluut later op je pc meer te realiseren want is in elke weerssituatie weer anders. Mijn advies dus (je begrijpt het al) kopen dat ding en het wordt je meest gebruikte filter.

• peter

Even een voorbeeld van een foto gemaakt met pol. filter.

• kompjoetervilozoov

Tja, als je het allemaal moooier wil maken dan de realiteit moet je vooral zo'n ding gaan gebruiken…..

• Remco Jan

Een polarisatiefilter is zo'n beetje het enige filter dan niet via Photoshop gesimuleerd kan worden, dus misschien toch eens aanschaffen….

• Remco Jan

Wat is er mis met beelden mooier maken dan de werkelijkheid?

• peter

Het is niet mooier maken van de werkelijkheid maar de reflectie verminderd de werkelijkheid die je weer terughaald met het filter.