Wanneer is een vakantiefoto geen kiekje?

• De Tobfotograaf

dat wel, maar het onderwerp is zo dood saai, even naar het vogeltje kijken en klik weg is ie, gevlogen.

iedereen moet in een rijtje staan, goed zichtbaar, zoniet dan is de foto mislukt, niet te ver weg, het kasteel op de achtergrond is niet meer zichtbaar zodat je niet meer kan zien waar de foto genomen is, etc etc, weet je wel….

• paddy

Bedankt voor alle reacties. Jammer dat behalve Jeroen niemand foto's geplaatst heeft.

Voor mij zit het verschil tussen foto en kiekje ook in de mate waarin ik tijd neem om te maken en de mate waarin ik bezig ben met de techniek van belichting etc. Ik hoop dat ik tijdens het maken van bijvoorbeeld vakantiefoto's even zeer met compositie bezig ben als bijvoorbeeld met het maken van foto's voor mijn cursus. Het lastige van het beoordelen van mijn vakantiefoto's (door mijzelf) is dat de lading van de vakantie zelf ook een hele grote rol speelt. M.a.w. ik ben veel sneller tevreden over vakantiefoto's of foto's ‘en route’ dan dat ik dat ben over de eerder genoemde cursusopdrachten. Fouten bij de eerste categorie vergoeilijk door gebrek aan tijd, of andere beperkende omstandigheden.