Dat is soms ter beoordeling van het publiek.
( als je de foto wilt verkopen)
Soms ter beoordeling van de fotograaf.
( als de foto gewoon voor jezelf is)
Soms wordt een foto ineens kunst.
Wat mij betreft is er niets tegen kiekjes. Zeker zo lang de maker er plezier in heeft en een mooie herinnering heeft, dan is voor mij allemaal prima. Als je echter naar foto's kijkt met het oogmerk de schoonheid van fotografie te zien, dan kan je als kijker snel een schifting maken. Kiekjes hebben ook vaak de eigenschap dat ze voor de maker, de aanwezigen en/of de de geportretteerde heel waardevol kunnen zijn. Dan is het wel eens pijnlijk als de maker ze publiceert en een kijker die er niet op dat moment was, geeft als reactie niet de ahh's en ohh's en de maker is vervolgens teleurgesteld. De bewondering is er dan niet omdat de foto niet zelfstandig de lading en emotie heeft. Een “echte” fotograaf probeert die lading of emotie in de foto op zo'n wijze mee te geven dat je die ook kan beleven zonder dat je op het moment zelf aanweizg was. Maar dit wil niet zeggen dat het één per definitie beter is dan het andere. Ik kan ook met plezier naar familie, vakantie of feestkiekjes kijken, maar het is een andere beleving dan kijken naar foto's die met meer gevoel voor techniek en esthetiek zijn gemaakt. Bovendien is er een heel ruime tussencategorie, denk aan snapshots en haastig genomen foto's maar wel van het precieze moment. Denk maar aan de winnaar van worldpressfoto. Een moment en emotie feilloos vastgelegd, maar op de fotoacademie zou het voor techniek een zware onvoldoende zijn. Zo is alles betrekkelijk.
Nee, dat is te kort door de bocht. Dit is een redenering als: ik pas in mijn jas; mijn jas past in mijn tas; dus ik pas in mijn tas.
De fotograaf en zijn/haar betrokkenheid is in feite niet belangrijk. Het gaat om de kijker naar de foto. De kijker (ook als die niet bij het moment zelf was) moet iets voelen, beleven, etc. om het meer dan een kiek te laten zijn. Een kiek is vooral leuk als je er zelf bij was en het een herinnering oproept.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?