Fotograaf worden

• De Tobfotograaf

Ad je hebt gelijk. Maar als ik foto's maak, krijg ik van sommige afbrekende kritiek en wat ze zelf gemaakt hebben, dat is het helemaal. niet dus. maar dat is dan weer mijn persoonlijke smaak. de kunst is dus als beroeps bij het grote publiek in de smaak te vallen. Daar heb ik dus wel bewondering voor. Als daar iemand zijn brood mee wil verdienen, dan gun ik ze dat van harte. Maar voor mij hoeft dat niet.

voor mij blijft het hobby en anderen hoeven mijn foto's niet mooi te vinden. als dat wel zo is vind ik dat wel weer leuk.

zo heb ik ooit een bruidsreportage gemaakt en het bruidspaar staat stijfjes naast elkaar, lijkt wel of ze op de bus staan te wachten, bomen op de achtergrond door het teleobjectief (400mm) helemaal wazig. die foto hangt bij het bruidspaar uitvergroot in de kamer en dat doet mij deugt. laat ik die foto aan anderen zien, dan vinden die dat waardeloos, ze zien niet wat ik met die foto wil uitdrukken. het bruidspaar zijn voor hun vreemden en geef ze eens ongelijk.

• JeroenW

Nou ben ik beroeps IT'er en ik rommel thuis ook nog steeds graag.

• Ad

En ik zit hier over fotografie te lullen.

Dus het doet me blijkbaar veel.

Toch zie ik weinig kans om ook nog even prive plaatjes te gaan schieten.

Misschien komt het ook door het aantal uren dat ik werk.

70 uur per week is heel normaal.

( en mijn collega's ook)

• Remco Jan

Ik zou dan gewoon die baan houden en proberen met fotografie opdrachten je hobby te financieren. Al doe je dan maar een paar duizend euro omzet per jaar, dan kan je daar toch leuke spullen van kopen.

• Woelders

En als ik het puur als ‘erbij’ wil doen, met wat voor soort opdrachtjes kan ik het beste beginnen, m.a.w. waar kan ik me het minst een buil aan vallen?

Het lijkt me dat een bruidsreportage zonder echte ervaring nogal een tricky business is, of niet?

• Kelly

Ik ben sinds een dik jaar proffesioneel bezig, alleen werk ik in de weekenden ivm de kinderen.

Ik vind het heerlijk, vooral kinderen, dieren en huwelijk.

Nee ik heb geen topsalaris maar dat hoeft ook niet in mijn geval, dit is een bijverdienste waar we leuke dingen mee kunnen doen.

En fotografie is zeker nog mijn hobby en hobbymatig maak ik nog steeds foto's.

Ik denk dat je alleen niet te veel moet verwachten, rustig aan beginnen en er vooral lol in hebben.

Gr. Kelly

• Kelly

Ik ben met bruidsfotografie eerst gaan meelopen met een bevriende fotograaf, zo'n 2 keer.

Daarna zelf een low-budget huwelijk gedaan en zo steeds meer, in het begin is het wel wat eng maar ik vind het wel enorm leuk om te doen en de reacties achteraf is enorm leuk!!

• De Tobfotograaf

goed voorbereiden is het halve werk.

1 zorg dat ja alle spullen bij elkaar hebt en controleer nog even op de goede werking, batterijen opgeladen, evt. voldoende reserve batterijen.

2 bekijk van te voren de opnamelokaties

3 bekijk van te voren a.d.h.v. foto's wie de belangrijkste gasten zijn.

4 maak goede afspraken

succes

• joopc

Jammer dat je dat nou net vermeld “low-budget”. Daar zijn veel beroepsfotografen door naar een extra laag inkomen gegaan. Ik ben van gemiddeld 15 reportages per maand terug gevallen naar 1 in de 4 maanden. Kreet ? Veel te duur op internet enz vragen ze maar 150 euro!!!!!!!!!!!!!!!! Wat dat betreft ben ik misschien dwars maar ik ga niet voor een schijntje pakweg 4 tot 5 uur in een reportage steken.

joopc