pixel vraagje

  • ••••Debje••••

    helaas was er bij de digitalefotografie pagina geen prikbord dus dacht vraag het hier eventjes, er zullen vast wel mensen zijn die mijn vraag kunnen beantwoorden.

    ik heb hier een compactcamara, kodak easyshare Z650

    tot 6 megapixel.

    nu ga ik morgen naar de dierentuin en wil uiteraard veel foto's gaan schieten,

    het is dus zo hoe lager de pixel hoe meer foto's je kan maken, nu was ik dus benieuwd hoeverre de kwaliteit van de foto achteruit gaat, als ik hem bijvoorbeeld ipv 6 op 4 pixels zet.

    de foto's zijn puur voor op de PC en eventueel op forums te plaatsen, maar wil toch wel een beetje kwaliteit.

    normaal zet ik hem op 5.3 pixels dit omdat ik ze dan ook nog mooi kan uitprinten bij winkels. maar dat is nu dus niet nodig.

    ben nog maar een leek op fotogebied zeker met al die termen als pixels en iso en dergelijke dus ik hoop dat iemand me kan helpen met deze vraag.

    gr marielle

  • Jurjen_S

    Waarom zou je gaan inleveren op de kwaliteit van je foto's nu geheugenkaartje zo goedkoop zijn?

    Voor minder dan de helft van de prijs je toegangskaartje koop je genoeg geheugen om 400 foto's te maken. Lijkt me een zinnige investering.

  • JeroenW

    Jurjen heeft een goed punt. Of de kwaliteit erg achteruit gaat, tja, verschilt per camera hoe erg het is. Maak even een paar foto's van je tuin ofzo en vergelijk ze.

  • Drenth

    De kwaliteit van de foto heeft vrijwel niets te maken met het aantal pixels. Veel pixels is eigenlijk alleen maar handig als je een gedeelte van de foto wilt gebruiken, croppen genaamd. Foto's gemaakt met een hoge resolutie hebben ook nadelen: ruisgevoeliger, meer ruimte op je geheugenkaart, met een relatief trage pc duurt het laden van de foto veel langer.

    Veel plezier in de dierentuin :-)

  • kompjoetervilozoov

    Flauwekul.

    Is geen antwoord op deze vraag…

  • kompjoetervilozoov

    Regel 1:

    Maak altijd alleen foto's in de hoogste "native resolutie`

    Regel 2 : zie regel 1

    Regel 3: zie regel 1 en 2

  • kompjoetervilozoov

    PS, reden daarvoor is dat de camera bij een lager ingstelde resolutie zelf gaat verkleinen, en dat doen camera's niet zo goed.

    PS2 , 6 pixels kunnen bijna 1 letter vormen, maar voor een foto zijn 6 miljoen (of mega-) beter….

  • Drenth

    marielle schreef: `nu was ik dus benieuwd hoeverre de kwaliteit van de foto achteruit gaat, als ik hem bijvoorbeeld ipv 6 op 4 pixels zet`

    we verschillen blijkbaar van mening kompjoetervilozoov. 6 megapixel is niet per definitie beter dan 4. Misschien kan je het volgende artikel overtuigen:

    Hoe meer megapixels in je digitale camera hoe beter, niet? Mmmm, niet helemaal. Laat je niet gek maken, want naast meer megapixels bestaan er ook betere megapixels. David licht toe.

    Beter: de sensor van een Canon 350D.

    Mijn eerste digitale camera was een 4 megapixel Olympus µ 400 Digital. Het kostte weinig overredingskracht van de verkoper om zo'n honderd euro extra neer te tellen voor een hele megapixel meer dan zijn kleinere broer met 3 megapixels. Hoe hoger het aantal megapixels, hoe hoger de resolutie van de foto's en dus hoe hoger de kwaliteit. Niets blijkt minder waar.

    Als ik heel eerlijk ben, moet ik toegeven dat ik de fabels van de megapixels tot voor kort als zoete koek slikte. Eigen schuld, dikke bult zegt de ingevoerde cameraliefhebber, die mythe van de megapixel is al lang ontkracht. Dat klopt. Er is al ruimschoots over geschreven. Toch blijft de aantrekkingskracht van een nieuwe camera met 6 megapixels in plaats van 5 zo veel sterker dat het me de ogen doet sluiten. En ik ben niet de enige. Elke keer als iemand trots zijn nieuwe digitale camera laat zien krijg ik als eerste de kwantiteit megapixels naar mijn hoofd geslingerd. Over kwaliteit wordt zelden gesproken.

    De mythe begint al bij het tellen van de pixels uitgedrukt in megapixels. De CCD- of CMOS-sensor in je camera bestaat uit miljoenen pixels (receptoren) die het licht opvangen en samen de foto vormen. Als je de hoeveelheid pixels in horizontale rij met de verticale vermenigvuldigt, dan krijg je megapixels. Een sensor met 2800 bij 2180 pixels bestaat in het totaal uit 6.104.000 pixels en wordt afgerond naar beneden als zijnde 6 megapixels. Het is precies hetzelfde als de oppervlakte van een huiskamer berekenen en daar zit het addertje. Verleng je huiskamer met slechts 1 meter en het oppervlakte neemt dramatisch toe. Zonder al te wiskundig te worden gaat het om een kwadratische berekening. Je hoeft slechts de horizontale en verticale rij pixels met 40 procent te vergroten en je verdubbelt het aantal megapixels. Het verschil in werkelijke resolutie tussen een 4 en 6 mp camera is dan ook veel minder dan je zou denken en kan zien. Maar al met al is de resolutie van de 6 mp toch groter dan die 4 mp camera en dus beter?

    Niet perse. De kwaliteit van de opname wordt mede bepaald door de grootte van de sensor in de camera. Als je twee camera's neemt met eenzelfde aantal megapixels, dan zal de beeldkwaliteit van de camera met de grootste sensor het hoogst zijn. Dat komt omdat op de grotere sensor de pixels ook groter kunnen zijn en deze daardoor de kwaliteit van het licht beter kunnen opvangen.

    Groot, groter, best

    Als je de afmeting van een pixel op een kleine sensor vergelijkt met een vingerhoedje en die van de grotere sensor met een forse mok wordt het een stuk duidelijker. Vul de 6.104.000 vingerhoedjes en mokken met koffie. Dump deze vervolgens één voor één in je lege privé 2800 x 2180 centimeter zwembad in de achtertuin. Zowel de koffie uit de vingerhoedjes als de mokken beslaan hetzelfde oppervlak van de bodem van het zwembad. Het laagje koffie uit de vingerhoedjes is echter ondiep. Je ziet de bodem van het zwembad er door heen en de prachtige diepe kleurtonen van donkerbruine, bijna gitzwarte koffie ontbreekt. De kleuren zijn onverzadigd en missen diepte. De laag koffie uit de mokken daarentegen is wel diep genoeg zodat je de bodem niet ziet. De laag koffie ziet er uit zoals koffie er uit moet zien; een diep verzadigde kleurtoon.

    De grootte van de sensor voel je in je portomonnee. Professionele en semi-professionele digitale spiegelreflexcamera's (dSLR) zijn aanzienlijk duurder dan een digitale compactcamera en dat is naast kwalitatieve objectieven en de body mede te danken aan de fabricagekosten van de grotere sensoren. Je krijgt uiteindelijk waar je voor betaalt.

    Maar als je binnen je budget blijft en je richt je bijvoorbeeld op een compactcamera, dan nog ben je slachtoffer van de megapixel mythe. Neem nou de Nikon P1 met 8 megapixels. Deze gebruikt exact dezelfde sensor als zijn kleinere broer P2 met 5 mp's. Nikon perst dus uit dezelfde sensor voor de P1 meer megapixels dan voor de P2. De pixels van de P1 zijn namelijk kleiner dan die van de P2. Kortom, het is goed mogelijk dat de P2 met minder maar grotere pixels een hogere kwaliteit foto's levert.

    Mijn advies? Koop een digitale spiegelreflexcamera en vooral een goede lens, dan maak je de mooiste foto's.

    .

    http://www.bright.nl/uitlegparty-megapixel-mythe

  • Joop

    Advies is toch heel simpel, meer geheugen kaartjes kopen. Kun je maar door blijven fotograferen en je hoeft niet in kwaliteit in te leveren.

  • JohnF

    En dit heeft niets met de vraag te maken! Als Marielle de camera op 4 megapixel zet blijven deze megapixels van dezelfde kwaliteit als de 6. Ze heeft wel minder “puntjes” om het beeld op te bouwen en verliest kwaliteit.

    JohnF