30D of 40D???

  • Martin

    Als aanvulling de originele topic 350D of 450D hier nog een vraag. Ik was er zo goed als zeker van mijn oude 350D samen met de 18-55 mm lens te verkopen en hiervoor een 40D samen met een 17-40 mm lens terug te kopen. Nu heb ik de “oude”set inmiddels te koop staan en krijg ik het volgende te horen van degene die belangstelling heeft bij mijn 350D:

    Zelf heb ik de 40D (met L-objectieven), maar ben begonnen met de 300d (-350d-10d-20d-30d) en heb de 400d als backup.

    Moet zeggen dat me de 400d en 30d het beste bevalt en de 40d valt me tegen.

    Bij snel reageren zijn de fotos onder of overbelicht (MkIII sydroom?) maar ben nog niet achter de oorzaak.

    Ook valt de grote display zwaar tegen (te wenig pxls en dus onscherp) controle op scherpte in het veld echt niet mogelijk!!

    De liveview is omslachtig dus gebruik je amper.

    Ik zou in elk geval de 40d goed testen (of teruggeef-garantie middels internetshop of MM benutten) of hij ook bevalt, voor dat geld.

    Misschien niet leuk te horen,maar ben graag open en eerlijk over mijn ervaringen.

    Ik zou de 40d in elk geval heel kritisch beoordelen en niet kopen omdat iedereen (vooral de fotozaak) enthousiast ist over deze nieuwe camera, aangezien je aan de scherpte van display niks doen kunt (en dit het belangrijkste is mbt controle)

    Het is raar en schandelijk dat canon dit model (en ook de MkIII !! voor 3500 euro!!) met zo'n slechte display op de markt brengt.

    Nikon heeft een 3" met 900.000 pxls!! ipv 230.000

    De 2,5“ van de 30D (en zelfs de 2” van de MkII) heeft het zelfde aantal pxls, dus men (lees ik) had het kunnen weten…

    Verder is het wel een goed en degelijk toestel, maar niet goed samengesteld……….en iedere review zwijgt er gek genoeg over

    Hij kraakt juist hetgeen af wat ik een meerwaarde vond ten opzichte van de 30D. Hebben jullie hier wel eens iets over gehoord of is er een 40D gebruiker die dit compleet tegen spreekt?

  • kees

    Kijk eens op: http://www.eosdigitaal.nl/

    Succes

    Kees

  • Michiel

    Een display achterop gebruik je IMHO niet om de scherpte te beoordelen, maar om te checken of je compositie en belichting kloppen en om het histogram te bekijken. Ik heb zelf een 30D, maar die moest ik helaas noodgedwongen kopen omdat mijn 10D kapot ging op het verkeere moment en ik gen ruimte had om te wachten op de 40D, anders had ik die direct gekocht. De 40D is een veel degelijker aparaat dan de 30D, en fors sneller. De 30D was echt een tussenmodel , een licht verbeterde 20D om de klanten tevreden te houden tot er weer een echt nieuwe camera op de markt zou komen: de 40D.

    Liveview is leuk voor paddestoelen, maar verder op een reflex eigenlijk onzin, zeker op de manier zoals de meeste fabrikanten er mee omgaan: statisch. Alleen als je een kantelbaar display hebt voegt het iets toe, met name bij macro. Maarrr: ‘men’ vraagt er om dus wordt het ingebouwd. Als je echter een 40D gaat kopen als consument vanwege het display en de liveview mis je een beetje de essentie waar het om gaat bij die camera: het perfecte AF systeem, de razendsnelle processor en de uitstekende beeldkwaliteit bij hoge ISO waarden. Los daarvan is het dingen veel beter bestand tegen vocht en vuil dan een 30D.

    Als je beide camera's direct vergelijkt ze je dat de 30D een ‘opgeblazen’ amateurcamera is en de 40D een ‘uitgeklede’ profcamera, en daar zit nogal verschil tussen.

  • JeroenW

    Klinkt zinnig. Ik kwijl ook wel 's bij een D300 maar dan vooral om het AF systeem, een knop voor de lichtmeet methode, lichtmeting met MF lenzen en draadloze flits aansturing. Het beeldscherm kan me echt niet zo boeien.

  • Joop

    Ik denk dat iederen teveel verwacht als men overstapt van een 300D, 350D of 400D op een 40D.

    Uit het hele verhaal blijkt maar weer dat de fotgraaf de foto maakt en niet de camera. En L lenzen zijn niet het wonder waar iedereen denkt dat het zijn. Het zijn gewoon maar lenzen, dure en goede maar het blijven lenzen en de fotograaf moet hetzelf doen.

    Mijn advies aan jou hou gewoon nu maar je 350D en koop er goede lenzen bij.

    Leer verder fotograferen totdat je tegen de limieten aanloopt van de camera en stap dan over. Dan zal de opvolger van de 40D die in februari 2009 zal worden aangkondigd als we de roadmap van Canon mogen geloven.

    Nu antwoorden op je topic,

    * Liveview, systeem waarbij je handmatig scherpsteld en is bedoeld voor studiowerk. De nieuwe 450D kan men wel automatisch scherpstellen met liveview en dus dus wel zo te gebruiken. Maar verwacht er niet teveel van.

    * Bij snel reageren zijn de fotos onder of overbelicht. Dan heb je instellingen niet goed staan of je gebruikt de verkeerde instellingen of je weet niet hoe de camera werkt.

    * grote display zwaar tegen (te wenig pixels en dus onscherp) Daarvoor is het scherm ook niet bedoeld, het is puur om je Histogram te controleren of foto's na te kijken welke instellingen je gebruikt hebt. Of om te kijken je een foto wel goed gekaderd hebt.

    *een goed en degelijk toestel, maar niet goed samengesteld. De 40D is een verbeterde versie van de 30D welke al een goede ergonomische bediening heeft.

    Dus dit is grote onzin. Dan zou ik naar de 450D gaan kijken waar men de knopen nu echt over het hele toestel heeft geplaatst.

    * Het is raar en schandelijk dat canon dit model (en ook de MkIII !! voor 3500 euro!!) met zo'n slechte display op de markt brengt.

    Nikon heeft een 3" met 900.000 pxls!! ipv 230.000

    De 2,5“ van de 30D (en zelfs de 2” van de MkII) heeft het zelfde aantal pxls, dus men (lees ik) had het kunnen weten…

    Hoe weet hij/jij dat dit een slecht display is. Waarom is het schandelijk dat Canon dit op de markt brengt. Bullshit opmerking.

  • Michiel

    Overigens… Waarom heeft iemand belangstelling voor jouw 350D als ie al een 40D heeft en een 400D??? Gezien de opsomming van het betreffende individu neig ik naar de gedachte dat deze heer veel humbug en onzin verkoopt, graag gezien wil worden met het nieuwste van het nieuwste en vooral indruk op jou wil maken: zo van ‘kijk mij eens een boel ervaring hebben’. Kortom: een poseur. Dat ie zijn hele expertise de grond in boort met de opmerking over het display dat nooit op de betreffende Canons had mogen verschijnen, zegt eigenlijk al genoeg. Alsof het daarom draait… Laat je niet het hoofd op hol brengen door dergeljke figuren!!

  • Martin

    Hahaha nee dat zit wel goed en lukt bij mij ook niet zo snel ;) Hij had het erover mijn 350D voor iemand anders te willen kopen. Heb hem een mooi bedrag voor mijn oude 350D gevraagd en als hij hem daar voor wil overnemen mag hij lu**en wat hij wil :D

  • efka

    Martin, Ik begin een beeld te krijgen van hoe je als fotograaf bent en met al je getwijfel wordt het niet beter. Wat anderen al zeiden en ik ook in je vorige topic: jouw probleem zit niet in je camera.

    Je bent kennelijk op zoek naar mogelijkheden voor betere foto's. Prima, maar doe dan wel de goede dingen. Laat me een vergelijking maken. Stel je bent een gemiddelde huis-tuin en keukenklusser en je wil je huis verbouwen. Je gaat het duurste Black &Decker gereedschap kopen kopen. Geeft dat garantie voor een succesvolle verbouwing? Nee dus, je moet zorgen dat je een betere klusser wordt en het gereedschap heeft daarop maar weinig invloed als je al een redelijke basisuitrusting hebt.

    Als je echt meer moois van je foto's wil maken, doe ik je de volgende tips aan de hand:

    - Kijk veel naar ander fotowerk (internet, fotomuseum, fotoboeken) en vraag je af hoe komt dat de foto is zoals hij is. Dus hoe is gespeeld met sluitertijd, dof, compositie, opstelling licht, etc.

    - Verdiep je eens in handboeken over fotografie.

    - Volg een cursus bij een academie of particuliere fotograaf, bezoek workshops, etc,

    - als je een verenigingsmens bent, kunnen fotoclubs je ook helpen

    - oefen veel: vallen en opstaan; bloed, zweet en tranen

    - verbreed je assortiment gereedschap (lenzen, flitsset, polafilter etc.) dat levert de eerste jaren in je ontwikkeling meer rendement op dan een peperdure camera.

    Kortom ga van je fixatie op apparatuur af en doe datgene waarvan je echt een betere fotograaf kan worden.

    Succes

  • Nikon Sjoerd

    Wat is er zo bijzonder aan de D300 zijn AF-systeem?

    Mn D100 heeft ook een knop voor de lichtmeet methode.

    En dat van die mf-lenzen… dat kan de D200 toch ook al?

    Draadloze flitssturing kon al met de D100.

    Dus ik kwijl nog lang niet bij de D300.

  • Rudo

    Misschien komt het omdat jij een D100 hebt en Jeroen niet….????