lekker een dagje foto's maken in de dierentuin

  • JeroenW

    Het was een stralende dag gisteren, m'n agenda was leeg en ik had nog een bon liggen voor de dierentuin. Lekker even een dagje voor mezelf, familie thuisgelaten en heerlijk rondgeslenterd en op m'n gemak foto's gemaakt.

    Hier zijn er een paar:

  • Kristies

    Heerlijk zeg.. !! Voor in mijn eentje is het helaas vanaf hier net te ver rijden..

    mooie resultaten.. vooral de laatste en de eerste !! Alhoewel nummer 3 ook mooi scherp is

  • rob

    Leuke serie, en heerlijk om alleen rond te slenteren zonder dat iedereen zegt dat je te lang blijft staan om foto's te maken.

    Marlies

  • Thea

    Mooie foto's, mag ik je vragen welke objectief je hebt gebruikt.

    de volgende opdracht is namelijk; dagje dierentuin.

    Ik heb nu een 18-70 en zeer binnenkort de 50mm.

    gr. Thea

  • JeroenW

    Dank je Thea.

    Dit was met een sigma 70-300 APO. Toen ik m'n camera net een dag of wat had ben ik er ook wel 's geweest met een oude 28-80 erop. Dan krijg je meer dit idee.

    http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/197399890/in/photostream

    Wat ik je wle kan aanraden, heb je een rubber zonnekap, neem die dan mee. Veel dieren die achter glas zitten schiet je daar een stuk makkelijker mee.

  • efka

    Jeroen, op dit forum wil men nogal gul zijn met ah's en oh's bij foto's. Van al die ah's leer je echter niet zo veel en daardoor wordt je geen betere fotograaf. Ik gun ieder zijn tevredenheid en blijheid, maar wanneer je als serieuze hobbyfotograaf kijkt, kan ik me niet voorstellen dat je over allemaal echt tevreden bent.

    - Net als bij mensen is de “sprekendheid” van de ogen belangrijk. Bij 1,2 en 3 had je m.i. de ogen moeten doordrukken.

    - De 2e is qua compositie rommelig en de scherpte lijkt meer op het gras te liggen.

    - De 3e is vanuit vogelperspectief en heeft daardoor een storende achtergrond. Bovendien vind ik het jammer dat snavel en poten er niet helemaal op staan.

    - Bij 4 leidt dat gaas ontzettend af. En naar achteren wordt het lijf veel te donker. Ziet het histogram er wel gezond uit?

    - De 5e is veel te donker op het punt waar de aandacht van de kijker juist heen moet. Juist op die plek vallen de details weg. Hier moet je wat meer aan je curves trekken. Bovendien links een flink deel wegcroppen.

    - De 6e is voor mij de meest geslaagde, hoewel ik twijfel over de crop.

    Ik weet niet wat je verder allemaal hebt gemaakt, maar ik ben niet zo tevreden over de selectie die je hier neerzet. Volgens mij kan je beter.

  • Thea

    Hoi Jeroen,

    Bedankt voor je antwoord, ik heb de zonnekap (plastic) er bijna altijd op

    dus zal hem zeker meenemen.Momenteel heb ik een 18-70, de 50mm is nog in bestelling. Je hebt mooie/leuke foto's op je site.

    groetjes Thea

  • Thea

    Hallo Efka,

    Ik vind de foto's wel mooi, maar nu ik jou reactie lees en ze weer terug kijkt

    begin ik te snappen wat je bedoelt. Zal je tips meenemen, vraag me alleen af hoe het gaas niet op de foto komt.Objectief door een opening?Onderdeel histogram hebben we nog niet helemaal gehad alleen over hoge lichten.Volgende week gaan we daar mee verder en dan horen we gelijk wanneer we naar een dierentuin gaan.

    groetjes Thea

  • JeroenW

    efka schreef:

    >

    > - Net als bij mensen is de “sprekendheid” van de ogen

    > belangrijk. Bij 1,2 en 3 had je m.i. de ogen moeten

    > doordrukken.

    Die snap ik niet helemaal, kun je dat 's goed uitleggen?

    > - De 2e is qua compositie rommelig en de scherpte lijkt meer

    > op het gras te liggen.

    Zou kunnen, zou zo snel ook niet weten hoe ik die beter had kunnen composeren.

    > - De 3e is vanuit vogelperspectief en heeft daardoor een

    > storende achtergrond. Bovendien vind ik het jammer dat snavel

    > en poten er niet helemaal op staan.

    Snavel staat er niet helemaal op omdat 'ie aan het poetsen was. Achtergrond was inderdaad helaas storend.

    > - Bij 4 leidt dat gaas ontzettend af. En naar achteren wordt

    > het lijf veel te donker. Ziet het histogram er wel gezond uit?

    nee, niet helemaal. Ik zat met redelijk lage en erg felle zon de hele dag, was constant bezig om overbelichting en “blown highlights” te voorkomen.

    Ik had deze ook bijna de bittenbak ingegooid. Zelf vind ik dat het gaas erg duidelijk maakt dat het hier om dierentuin gaat maar dat heb ik blijkbaar niet goed kunnen overbrengen want je bent niet de eerste die dit zegt.

    > - De 5e is veel te donker op het punt waar de aandacht van de

    > kijker juist heen moet. Juist op die plek vallen de details

    > weg. Hier moet je wat meer aan je curves trekken. Bovendien

    > links een flink deel wegcroppen.

    Dat ga ik 's proberen

    > - De 6e is voor mij de meest geslaagde, hoewel ik twijfel

    > over de crop.

    >

    Ja, zo denk ik er ook over.

    > Ik weet niet wat je verder allemaal hebt gemaakt, maar ik ben

    > niet zo tevreden over de selectie die je hier neerzet.

    > Volgens mij kan je beter.

    Nou dank je. En voor de kritische en toch opbouwende kritiek.

    Ik heb inmiddels al meer verwerkt. Constant probleem bij dierentuin blijft dat je niet altijd de uitsnede kan maken die je zou willen zonder storende elementen in je beeld te krijgen. Als iemand daar een goede tip voor heeft hoor ik het heel graag.

    Vind ik al wat beter.

  • JeroenW

    Gaas is gewoon lastig. Einde van je lens zo dicht mogelijk bij zitten en proberen door een opening te mikken. Betere oplossing dan dat heb ik nog niet gevonden.