lekker een dagje foto's maken in de dierentuin

  • Thea

    Weet niet wat je hebt bewerkt, maar ik vind de eerste een heel mooi plaatje.

    vooral de scherpte en de wazige achtergrond.Dat probeer ik constant, maar dan is het net niet en soms lukt het me wel.Blijven proberen dus.

    gr. Thea

  • JeroenW

    Da's een truukje wat je door moet krijgen. Diafragma, je afstand tot het onderwerp schatten en daar kom je wel uit. Kun je ook uitrekeken, google maar 's op DoF calculator.

    Ik ben erg benieuwd naar of efka m'n vragen kan verduidelijken.

  • efka

    Jeroen,

    De nazending is inderdaad beter dan de eerste zending. Je vraag over de ogen. Ogen vallen vaak donkerder uit omdat ze in de schaduw van een oogkas vallen. Zeker als je in een schuine lijn fotografeer heb je dit probleem vaak. Dat los je op door in photoshop een selectie van het oog te maken. Daarna ga je met een softe edge met je burntool vegend over het oog. Dan zie je het oog oplichten en je tevewns wat andere reparaties doen zoals frisheid van de kleuren. Als de ogen niet meer zo donker zijn dan wordt een foto direct veel sprekender.

    Zowel wel bij mensen en dieren geldt dat je de beste foto's krijgt door de lens op ooghoogte houden, zodat het gelijk oversteken is. Daar kan je omwille van effect van afwijken. Tenzij het bewust anders is, maar meestal levert het recht oversteken de beste foto's. Daarom moet je bij kinderfoto's meestal door knieën en bij kleine beestjes gewoon helemaal op de grond. Anders krijg je vogelperspectief en dat maakt de ogen weer donkerder.

    Voor de donkere partijen kan je met shadows/highlight werken, maar dat is vaak erg grof. Als de foto's in raw zijn kan je in ACR wat aan de curves trekken (donker subtiel naar licht halen)

    Dat gaas, tja een groot diafragma en de lens helemaal tegen het gaas. Of gewoon de foto niet maken of niet op internet zetten.

    Rommelige achtergronden pak je aan door zodanig te croppen dat er weinig overblijft. Wat wel overblijft kan je blurren.

    En inderdaad soms houdt het gewoon op, maar stel je dan de vraag of het wel een delenswaardige foto is.

  • JeroenW

    OK, duidelijk, hier kan ik wat mee, hartelijk dank!

    Mocht je ook een flickr gebruiker zijn dan zou ik een bezoekje af en toe aan m'n stream op prijs stellen.

    De hele dag heb ik in RAW geschoten dus ik kan nog alle kanten op. Wat me overigens wel mee viel is hoe scherp m'n goedkope sigma telezoom is als er genoeg licht is om naar f8 te gaan.

  • Kristies

    Misschien ook wat kleiner diafragma kiezen zodat je scherpte diepte de voorgrond met een beetje geluk nog wat waziger maakt.

  • JeroenW

    Zou dat verschil maken? Misschien wel. Waar je sowiso mee moet opletten is dat je autofocus systeem niet op het hek focust.

  • Nikon Sjoerd

    Leuk om te horen dat je mijn tip uit een eerder draadje opgevolgd hebt om er eens alleen op uit te trekken als je gaat fotograferen.

    Resultaten zijn er dan ook naar. Ga zo door!

  • JeroenW

    Had ik dat idee van jou? Zou kunnen, goed idee was het zeker.