Eerste foto's...

  • jeroen-76

    Hallo allemaal. Een maand of twee geleden hier veel advies gekregen mbt de aanschaf van mijn eerste DSLR. Uiteindelijk een EOS 400D gekocht. Door omstandigheden nog niet zoveel tijd gehad, maar afgelopen weekend eindelijk erop uit getrokken…. In de dierentuin in Rhenen een aantal plaatjes geschoten waar ik best wel blij mee ben… Maar erg benieuwd naar jullie commentaar. Wat kan er beter / anders? Hoop hiervan weer te kunnen leren voor de toekomst!

    Alvast mijn dank voor jullie reakties!

    Gr. Jeroen

  • JeroenW

    OK… nou voor eerste foto's hoef je je er zeker niet voor te schamen. Ik had graag de exif gezien. Wellicht kun je de link naar je flickr pagina posten?

    #1: Je kan over je uitsnede discussieren, ik vind 'm leuk zo.

    #2: Iets te veel steen vooraan, jammer maar waarschijnlijk weinig aan te doen. Ik had er rechts wel wat af gehaald denk ik.

    #3: Hier is, vind ik, het meeste ruimte voor verbetering. Ik krijg de indruk dat je canon op een matrix lichtmeet methode staat. Da's, vind ik, hier niet de beste methode, die giraffe lijkt een tikje onderbelicht en springt er niet echt uit.

    Nogmaals, mijn persoonlijke mening en ze zijn allemaal zeker niet slecht.

  • Nikon Sjoerd

    Hoe kun jij zien dat een camera op een bepaalde lichtmeet methode staat?

    Ovrigens… in welke situatie gebruik je welke methode?

  • jeroen-76

    Even wat aanvullende info.

    Foto 1

    F4,5

    1/1000

    ISO 400

    96mm

    Metering mode: partial

    Foto 2

    F4

    1/2000

    ISO 400

    128mm

    Metering mode: partial

    Foto 3

    F5,6

    1/1600

    ISO 400

    200mm

    Metering mode: partial

    Benieuwd naar het commentaar…..

    Verder sluit ik mij aan bij de vraag van Nikon Sjoerd!!

    Hoe had ik dat beter kunnen doen?

  • JeroenW

    Nikon Sjoerd schreef:

    >

    > Hoe kun jij zien dat een camera op een bepaalde lichtmeet

    > methode staat?

    Dat kan ik niet, ik kan het alleen maar gokken. Daarom schreef ik ook dat ik de indruk had.

    > Ovrigens… in welke situatie gebruik je welke methode?

    Weet ik niet. Ik weet wanneer ik iets gebruik. Ik heb ‘m vaak op center staan tenzij ik weet dat ik een zo evenwichtig mogelijk belicht beeld wil, dan gooi ik ’m op matrix. Ben ik handmatig in de weer dan kies ik vaak voor spot metering en meet ik een paar dingen uit m'n scene.

    Er zijn vast lui die dat veel beter kunnen.

  • JeroenW

    jeroen-76 schreef:

    >

    >

    >

    > Foto 3

    > F5,6

    > 1/1600

    > ISO 400

    > 200mm

    > Metering mode: partial

    >

    > Benieuwd naar het commentaar…..

    > Verder sluit ik mij aan bij de vraag van Nikon Sjoerd!!

    > Hoe had ik dat beter kunnen doen?

    Partial dus. Nou, zat ik er naast, sorry.

    Je had goed weer en aan de sluitertijden te zien zat licht. Iso 400 had niet gehoeven (kan ook geen kwaad). Persoonlijk had ik denk ik iets minder snelle sluitertijden genomen en bij 1 en 3 het diafragma iets geknepen. Veel zooms zijn immers op hun allerscherpst rond de f8.

    Na goed, blijven leuke platen, #3 kun je in photoshop nog wat mee stoeien of je kunt gewoon zeggen dat ik uit m'n nek klets.

  • jeroen-76

    Jeroen W.,

    Bedankt voor je commentaar. Hier kan ik wat mee.

    Beter dus een diafragma van F8… Als ik dat doe, krijg ik dan niet te veel scherpte in de achtergrond? Ik vindt het onderwerp nu wel de aandacht trekken…

    Of valt dit wel mee omdat de scherpte diepte van een telelens toch kleiner is?

    Je ziet, ik heb nog weinig ervaring. Wel al veel gelezen, maar moet alles nog in de praktijk gaan ervaren!

    Gr. Jeroen

  • JeroenW

    jeroen-76 schreef:

    >

    > Jeroen W.,

    >

    > Bedankt voor je commentaar. Hier kan ik wat mee.

    > Beter dus een diafragma van F8… Als ik dat doe, krijg ik

    > dan niet te veel scherpte in de achtergrond? Ik vindt het

    > onderwerp nu wel de aandacht trekken…

    Ik vermoed dat dat bij deze foto's wel te doen is.

    > Of valt dit wel mee omdat de scherpte diepte van een telelens

    > toch kleiner is?

    Dat helpt wel iets. Je zou ‘t uit kunnen rekeken, google maar ’s op DoF calculator. Dan nog, 't is je lens net iets beter laten presteren, alleen bij goedkope lenzen maakt dat echt wat uit. (zoals bij mijn eerste telezoom, de nikon 70-300G, die bakte er onder de f8 echt heel weinig van).

    >

    > Je ziet, ik heb nog weinig ervaring. Wel al veel gelezen,

    > maar moet alles nog in de praktijk gaan ervaren!

    >

    Nou voor iemand met weinig praktijk ervaring….

    Ben wel benieuwd naar je flickr album. Het mijne is op http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/

  • jeroen-76

    Jeroen,

    Leuk dat je zo positief bent.

    Heb net even op je Flickr album zitten spieken… staan zeker mooie platen tussen!

    Hopelijk kom ik ook zo ver.

    Kijk maar eens op mijn album.

    http://flickr.com/photos/23662236@N05/

    Er staan maar een paar foto's op, het enige echte wat ik tot nu toe met mijn camera heb gedaan was mijn tripje naar de dierentuin. Verder heb ik natuurlijk een hoop snapshots en kiekjes met mijn compact camera gemaakt, ik zal eens kijken of ik daar nog wat van kan plaatsen binnenkort.

    Vindt het fotogaferen trouwens erg leuk, dus hoop nog veel te gaan schieten..

    Een nieuwe hobby is geboren…

    Gr. Jeroen

  • Joop

    Eens even wat vragen,

    Waarom lichtmeet methode op Partial staan?

    Waarom Witbalans op Daglicht staan?

    Fotografeer je nu in de automaat stand of in een andere stand.

    Verder zijn een aantal foto's niet goed scherp of op verkeerde plekken scherp.

    Heb je meer gefotografeerd met een DSLR of SLR omdat je regelmatig aan het overbelichten bent.