Eerste foto's...

  • jeroen-76

    Joop,

    Lichtmeet methode staat op partial omdat mijn camera daarop standaard stond ingesteld (fabrieks instelling). Zoals ik al eerder schreef was dit de eerste keer dat ik er met mijn nieuwe DSLR op uit ben getrokken. (ook nooit met SLR gefotografeerd). Wat zou volgens jou een betere lichtmeet methode zijn en waarom?

    Witbalans op daglicht i.v.m. het zonnige weer afgelopen zondag. Had ik dat anders moeten doen?

    Ik heb alles gefotografeerd met handmatige diafragma instelling, om te experimenteren met de DOF.

    Wat je zegt over de scherpte op de verkeerde plekken was mij ook opgevallen, komt denk ik door de 9-punts autofocus? Misschien beter een andere instelling voor de AF proberen volgende keer?

    Volgens de lichtmeter op de camera, zat ik bij de meeste foto's goed. Kan ik met zonnig weer dan beter een halve stop onderbelichten o.i.d.?

    Ben benieuwd naar je advies.

    Gr. Jeroen

    P.S. sorry voor het grote aantal vragen, maar ik ben nog onervaren en hoop hier het e.e.a. te kunnen leren.

  • Joop

    Dit vermoeden had ik als, je wilt teveel doen in een keer.

    Als beginner als direct met onder en overbelichten, ISO en witbalans gaat spelen gaat dan krijg je vanzelf problemen.

    Laat de witbalans gewoon op Auto staan.

    Kies een (1) autofocus punt, veel als de middelste.

    Kies voor lichtmeting, Meervlaksmeting en niet voor Deelmeting

    Als het dan zonnig was, waarom dan op ISO 400 en niet op ISO 200 of ISO 100.

    Meervlaksmeting is trouwens de standaard instelling van de camera en niet Partial (deelmeting).

    De lichtmeter van je camera meet altijd 18% grijs en niet wat jij ziet. Hij is dus niet helemaal te vertrouwen.

    Als je met DOF wil experimenteren zet dan eens een 50 mm f/1.8 lensje erop en zet een aantal glazen, flessen op iets anders op een rij op een tafel. Fotografeer dan een de rij schuin van van voren en speel dan eens met je diafragma. Daar leer je veel meer van. Dan kun je zien wat een diafragma doet.

    Ik zou eerst maar eens gaan begrijpen hoe de werking is tussen de sluitertijden - ISO en diafragma en de over en onder belichting links laten liggen.

    Leer scherp te stellen op de ogen van een dier, dit geeft meenstal de mooiste resultaten.

  • jeroen-76

    Joop,

    dank voor je reaktie.

    Wat ik juist niet probeer, is te veel tegelijk doen.

    Over en onderbelichten ben ik nog helemaal niet mee bezig geweest, was gewoon een vraag. Alleen het diafragma handmatig ingesteld en de camera het werk laten doen m.b.t. de sluitertijd. Lijkt me toch een goede methode voor een beginner.

    Waarom ISO op 400? Omdat het denk ik een goede middenweg is, voor zowel binnen als buiten en het voorkomt dat ik meteen aan te veel dingen moet denken wanneer ik het voor iedere situatie ga aanpassen.

    Was dus toch beter om voor 100 of 200 te kiezen?

    Wat ik niet helemaal begreip is je opmerking over de witbalans. Het was compleet zonnig en ik liep buiten te fotograferen. Waarom dan toch niet de stand voor daglicht? Wanneer haal je hem wel van auto? Heb gemerkt dat met kunstlicht ik hem wel beter kan instellen in de juiste stand ipv automatisch….

    Gr. Jeroen

  • Joop

    O je maakt een hele grote denkfout ivm de ISO waarde.

    De waardes van Diafragma waarde - Sluitertijden en de ISO waarden zitten met elkaar verbonden. Je kunt niet zeggen dat ISO 400 de goede middenweg is.

    Zou zeggen lees een een goed boek erover.

    Dat je in AV stand begint kan wel goed voor een beginner, maar maakt ook eens foto's in de P stand dan ga het eens de foto's vergelijken met de foto's van jou instellingen.

    Probeer ook toch te leren wanneer je denkt welke ISO waarde te gebruiken.

    Leer het histogram te lezen, daar leer je veel van. Teveel links de piek is niet goed maar teveel rechts de piek is ook weer niet goed. In het midden, liefst iets rechts van het midden. Zou zeggen lees een goed boek erover.

    ISO 200 is een redelijke gulden middenweg, tenminste ik leg de camera altijd weg in de ISO 200 stand. Moet ik of wil ik effe snel een foto maken dan hoef ik daar even niet aan te denken.