Welke spiegelreflex heeft voorkeur?

  • Roos

    Ik wil graag een spiegelreflexcamera aanschaffen, maar ik hoop dat jullie mij daar advies in kunnen geven?

    Punten:

    - Ik ben een beginner, ben alleen een compact camera gewend.

    - Ik zou later graag een cursus willen doen, dus wil graag een camera die daar makkelijk aan kan voldoen.

    - Het moet niet onbetaalbaar zijn.

    Ik heb zelf even gekeken en degene die er voor mij als leek uitspringen zijn de canon eos 1100D en de Nikon D3100. Maar ook hier tussen weet ik het verschil niet en ook weet ik niet welke het handigst/praktisch is.

    Hopelijk kunnen jullie mij hierin advies geven?

  • sipke

    Ik ga je niet adviseren om een bepaald merk te kopen want ik heb alleen ervaring met Nikon. Daar ik geen idee heb over je budget en wat je wilt fotograferen is het nog wat lastiger, want de aanschaf van een camera is niet prijsbepalend voor de camera zelf maar voor de lenzen die je koopt. Zoals ik al zei, van Canon geen verstand maar als je het budget iets opkrikt dan komt de Nikon D90 in beeld en daar heb je veel meer camera aan dan aan de D3100. Kijk ook vooral om je heen naar betaalbare lenzen en bedenk dat als je in donker of schemer wilt fotograferen dat een standaard lens in je tas kan blijven zitten

  • Roos

    De nikon D90 incl. lens vind ik net te duur voor een beginner. 350-400 is limiet.

    Zelf heb ik kleine kinderen, die zullen vaak op de foto komen. Verder maak ik nu veel bij hockey wedstrijden foto's en speciale gebeurtenissen op scholen. De natuur in vind ik leuk, maar tot nu toe wel overdag.

  • sipke

    Misschien is dit iets voor je. Redelijk zoombereik, zodat je over een redelijke afstand de hockeyboys kunt portretteren. Als je het hebt over ijshockey, neem dan een 2.8 lens want het (vaak te) weinige kunstlicht is niet geschikt voor een 5.6 lens. Datzelfde trouwens ook als je bij donker weer op het veld staat.

    http://www.cameranu.nl/nl/digitale-cameras/nikon/spiegelreflex-camera/nikon-d3100-18-105-vr/h257_1010_118564/

  • Wim Zon

    Zelf vind ik de Canon's prima camera's.

    Het beste is om naar de vakhandel te gaan en om de camera's eens vast te pakken.

    Vrouwen handen zijn in de regel kleiner dan die van mannen en bij camera's is dat net zo dat de een lekkerder in de hand ligt dan de ander.

    Zo voelt de 1100D anders aan dan bv. de Canon 550D.

    Veelal is het ook een kwestie van smaak.

    Wees er wel van bewust dat gebruikers van Nikon en Canon in de regel elkaar niet zo mogen.

    Zelf vind ik het onzin want het zijn 2 topmerken met wel her en der verschillen maar dat hoort erbij..

  • JorisP

    Met dat budget zou je ook eens naar een systeemcamera kunnen kijken zoals een Nikon 1 of Olympus Pen. Geen spiegelreflex, maar wel snel en verwisselbare objectieven. Ik pas eens gespeeld met een Olympus en dat was geen straf.

  • Marlies1

    Zelf ben ik een absolute Pentax liefhebber maar ga naar de vakhandel en neem elke camera in de hand. Hij moet je passen.

  • JorisP

    Dat passen klopt zeker. Ik heb vandaag in de winkel de Nikon D7000 vergeleken met de nieuwe D7100. Als je de plaatjes bekijkt lijken de verschillen minimaal, maar toen ik de D7100 oppakte pastte die perfect in mijn hand, terwijl ik op de D7000 mijn duim steeds tegen iets aan drukte (en mezelf kennende ga ik me daar aan ergeren). Het scheelde misschien maar 2 millimeter, maar het was voor mij een reden om nog even door te sparen voor de D7100 (uiteraard ook voor de andere verbeteringen, maar deze verbeterde handligging had ik niet verwacht).