Persoonlijk ontwikkelingsplan 'Fotografie'

  • Esmee

    Hallo allemaal,

    Ik ben Esmee, 15 jaar, en zit in 3 gymnasium, nu moet ik voor nederlands een POP maken; een persoonlijk ontwikkelingsplan. Dit houdt in dat ik een onderwerp moet kiezen dat mij prikkelt en hier een verslag over moet schrijven, er moet een praktische kant en een theoretische kant aan zitten.

    Nou leek het mij leuk om het over fotografie te doen, de praktische kant is natuurlijk makkelijk: foto's maken! Nu moet ik dit wat meer uitwerken, misschien heeft iemand een idee wat ik hier allemaal mee kan? Ik woon dichtbij een bos en heb een paard dus zou daar veel mee kunnen ;)

    En wat zou ik voor theoretisch ‘iets’ kunnen doen? Ik heb inspiratie nodig ;)

    Alvast bedankt!

    Groeten Esmee

  • sipke

    De praktische kant is makkelijk? Nou vooruit maar. Misschien zou je eens met een fotograaf mee moeten lopen om te ontdekken dat het allemaal iets minder makkelijk is en dat je met een GSM niet die mooie foto's kunt maken die een fotograaf wel maakt. Daarbij moet je oog hebben voor hét mooie plaatje.

  • fotografie

    Ha Esmee,

    Leuk plan, dat gaat zeker mooi worden.

    Bij een pop moet je dus voor jezelf een aantal doelen stellen en daar een planning voor maken om dat te realiseren.

    Zomaar wat gaan fotograferen is wel leuk, maar past niet in zo'n plan.

    Je moet je dan een paar dingen af vragen (ik ga er even in een paar grote stappen door heen)

    Welke soort fotografie: mensen, dieren, dingen of misschien wel allround. Je kunt je namelijk op al die onderdelen ontwikkelen.

    In een pop komen sowieso een aantal leerdoelen naar voren, enerzijds op fotografie gebied, maar ook op persoonlijk gebied.

    Deze punten kan ik niets over zeggen omdat ik je niet ken.

    Als ik jou was zou ik een project starten, bijvoorbeeld (ik noem maar wat: het paard in het bos.

    Denk dan eens na over wat er allemaal in je op komt (greppels, ruiterpaden, laag hangende takken, hekken, sloten, mensen, duinkaarten, afgesloten gebieden, vergunning, toestemming).

    Je ziet, als je zo even gaat brainstormen heeft het ogenschijnlijk simpele project veel verschillende invalshoeken.

    Fomuleer dan voor jezelf een project opdracht en projecteinddoel

    Bijvoorbeeld:

    In dit fotografieproject laat ik zien welke opstakels je als paardrijder in de duinen tegenkomt. Je kunt dan een hele reportage maken.

    Het eindresultaat is een tentoonstelling in het bezoekerscentrum van het waterleidingbedrijf in de duinen.

    Uiteindelijk zul je moeten fotografen. Als je dit projectmatig oppakt zul je zien dat je dagen bezig bent voordat je je camera echt nodig hebt.

    Je zult ook niet alleen maar mooie plaatjes maken, maar ook bijvoorbeeld foto's van wildroosters, prikkeldraad, verbodengebied borden etc.

    Waarschijnlijk komt je tijdens het uitzoeken er ook achter dat je nog bepaalde kennis op fotogebied mist (camerakennis, theorie). Je kunt dan in je plan opnemen dat je daar een cursus voor gaat volgen.

    Ook zul je als je dit prroject goed doet ook onderzoek moeten doen: bellen naar eigenaar van bos, toestemming vragen etc.

    Stel dat je een verlegen meisje bent, dan is dat gelijk een ontwikkelpunt om zelf dingen te regelen, op te pakken.

    Dit soort punten horen ook thuis in een Persoonlijk Ontwikkelplan (de P staat niet voor niets voor Persoonlijk'.

    Dit zijn zomaar even wat gedachten die in mij opkwamen na het lezen van je bericht.

    Succes.

    Vr. groet

    de beheerder

  • JorisP

    Toen ik (heel lang geleden) op het VWO zat hadden we ook zo'n soort opdracht en toen ben ik een paar middagen meegegaan met een plaatselijke fotojournalist. Gewoon om te kijken wat dat werk inhield. Misschien is dat wel een leuk idee voor jouw (hoeft natuurlijk niet een fotojournalist te zijn, je kunt ook een ander soort fotograaf vragen natuurlijk).

    Qua theorie kan je verschillende dingen doen. Je kunt uitzoeken hoe het allemaal werkt (technisch dus), maar je kunt ook naar de verschillende stromingen in de fotografie (en trends) onderzoek doen en daar een verhaal over maken om zo je eigen voorkeuren te ontwikkelen. Ga eens naar de bibliotheek en bekijk wat boeken van bekende (en minder bekende) fotografen en ga de beelden analyseren. Waarom vind je een foto mooi, of juist niet mooi. Hoe zou een foto die je mooi vindt gemaakt moeten worden. Dat soort dingen.

    Succes in ieder geval.