Ik ben al heel lang een Fuji fan. Vanaf de jaren '70 en nog steeds fptografeer ik met Fuji films. Vorig jaar kocht ik een X100. Een fantastische camera, die gaat nooit meer weg. Voige week kreeg ik na 3,5 maand wachten de X E1. Alleen de body, zonder lens, want de 18-55 is voorlopig nog niet leverbaar.

Ik heb eeb Kiwi lensadapter gekocht en gebruik de objectieven die ik 35 jaar geleden bij mijn Olympus OM2 kocht. Vivitar 24 en 35-85, Panagor 135, Zuiko 50 en ik heb ook nog een EL-Nikkor 50.

Ik had er eerlijk gezegd niet zo veel van verwacht, maar na een serie testopnamen ben ik verbijsterd over de optische kwaliteit van die oude lenzen. Scherp en contrastrijk.

Zelfs bij extreme vergrotingen is er nauwelijks kwaliteitsverschil met de moderne Sony NEX en Fujinon objectieven waar ik mee werk(te).

Ongetwijfeld zullen bezitters van oude Nikon, Canon, Takumar, Rokkor, Leitz, Jena, Schneider en ander bejaard moois dezelfde ervaring hebben.

De moraal van dit verhaal:

Maak je geen zorgen over kwaliteitsverschillen tussen objectieven en ligt er nog wat oud glas in de kast of bij je opa. Investeer 50 euro in een lensadapter voor je Nikon, Canon, Samsung, Panasonic, of andere body met verwisselbare lens.

Natuurliijk lever je beeldhoek in. De cropfactor van kleinbeeldnaar APSC is 1,5. Een nadeel bij groothoek en een voordeel bij tele. Ook moet je met de hand scherpstellen (wat een genot) en diafragmeren(beetje omslachtig).

Lastig als je sport fotograaf bent, maar voor landschap, portret en architectuur maakt het niets uit.