Eerste spiegelreflexcamera

  • Gooose

    Ik wil een spiegelreflex kopen om middels wat cursussen deze hobby ‘leven in te blazen’. Ik wil niet gelijk een fortuin uitgeven en heb mijn oog laten vallen op de nikon d3100 met standaard kitlens.

    Ik heb hierover toch wat vragen.

    - is dit een goede beginnerscamera

    - wat zijn betere alternatieven in deze prijsklasse

    - welke objectieven raden jullie aan bij te kopen (huis-tuin-keuken + portret)

    - welke accessoires heb ik zeker nodig

    - wat zie ik over het hoofd

    Graag ontvang ik jullie ‘steun’. Alvast bedankt,

  • Antony.

    Met Nikon is niks mis. Begin eerst maar eens de camera met de kitlens uit te proberen, dan ben je weer een paar maanden verder en dan is beter te overzien wat je verder zou willen. Begin zeker niet met accesoires, die kunnen altijd nog.

  • Marlies1

    Of Pentax, heel betaalbaar en met een prima kitlens.

    De iets oudere modellen zoals de K20 D zijn voor een prima prijs ook tweedehands te koop.

    Bovendien kun je voor Pentax nog mooie oude lenzen op marktplaats kopen en die zijn op de digitale body prima te gebruiken.

    Voorbeeldjes van een foto gemaakt met de Pentax K20D en een heel oude Kiron macro lens:

    en met een iets nieuwere lens:

  • Armand

    Hallo Goose,

    Dit is de goedkoopste reflex van Nikon met een APS C sensor. Te koop voor minder dan 350 euro compleet met 18-55 lens.

    NB: hoe groter de sensor hoe hoger de beeldkwaliteit, het aantal pixels is irrelevant.

    De technische kwaliteit van de D 3100 foto's is nagenoeg gelijk aan die van de duurste Nikon met APS C sensor de D 7000.

    Het verschil zit hem in de constructie (D7000 metaal, D 3100 plastic) en het bedieningscomfort.

    De artistieke kwaliteit van een foto ontstaat in het brein van de fotograaf en heeft niets te maken met de camera.

    Als je later geld wilt uitgeven, investeer dan in lenzen. Die houden hun waarde en passen ook op je volgende camera bodies, mits Nikon Dx.

    Succes,

    Armand

  • Gooose

    Is het een idee om de losse body te kopen (319 euro) met daarbij een kwalitatief iets beter objectief. Of is zo'n kitlens voldoende om uit de voeten te komen… Als je voor 100 euro een beter objectief hebt dan de standaard is dit de investering wel waard volgens mij…?

  • Armand

    Hoi Goose,

    Dan ben je sowieso duurder uit.

    De kit lens is optisch prima. Mechanisch is een ander geval, helemaal van plastic, zelfs de bajonet. Als je de camera laat vallen, heb je kans dat de bajonet afbreekt. Dan kun je altijd nog een dure lens kopen.

    Hoe ga je je foto's bekijken? Op je computer, laat je printjes maken of afdrukken op groot formaat (meer dan 2 meter breed of hoog) ?

    Dat laatste kost meer dan een complete D3100, per afdruk wel te verstaan.

    De D3100 heeft een 14 megapixel sensor. Dat wil zeggen 14 miljoen lichtgevoelige celletjes die een heel klein stroompje produceren als er licht op valt. Zo'n sensor is 100% analoog en ook zwart/wit. Het digitale proces komt pas later.

    Om kleuren te onderscheiden, zijn de celletjes voorzien van een filter (verflaagje). Afwisselend rood/groen/blauw. Drie pixels R/G/B geven 1 beeldpunt in kleur, dus een 14 MP sensor heeft maximaal 4,7 beeldpunten.

    Een gemiddelde lens kan kleinere details (scherpte) weergeven dan een sensor met minder dan 4,7 beeldpunten kan registreren. Deze kleinere details worden in de camera weggefilterd door het anti aliasing filter. Door het anti-moiree-filter wordt de resolutie nog minder en de ruisonderdrukking vermindert de scherpte nog verder.

    Het beeldscherm van de computer, waar je je foto's op bekijkt, heeft een resolutie van niet meer dan 1,5 megapixel, tenzij je een peperduur beeldscherm (27" of groter) hebt van 1000 euro of veel meer. Lap tops hebben er nog minder. Bedenk wel dat een staand formaat foto ongeveer de helft van je scherm gebruikt. Dus al die andere pixels gooi je weg.

    Een heel verhaal, maar het geeft aan dat de kwaliteitswinst van een duur objectief maar heel betrekkelijk is.

    Ga eerst eens lekker veel fotograferen en een cursus volgen. Apparatuur kopen kan altijd nog en hoe meer je geleerd hebt, hoe kleiner de kans dat je geld spendeert aan nutteloze dingen.

    Veel plezier,

    Armand

  • GJvdZ

    Het scherm van een iPad heeft al meer dan 3 miljoen pixels en daarbij gebruik je altijd het hele scherm omdat je het scherm draait voor een staande foto….

  • Armand

    Hallo GJ,

    Je hebt gelijk, maar persoonlijk vind ik het wel een heel klein schermpje om foto's te bekijken en voortdurend je scherm 90 graden draaien tijdens een diashow is ook niet echt praktisch.

    Heb jij er ervaring mee? Ik vraag mij af of je er fotobewerkingssoftware op kunt draaien. Photoshop, Lightroom, Silverfast, PT lens, enz.

    Ik vind en krijg op deze vraag nergens een concreet antwoord.

    Ook vind ik 64 GB wel erg weinig voor een fotobibliotheek. Dan moet je weer met een externe schijf gaan werken.

    Voor op reis lijkt het mij wel weer ideaal, zeker in combinatie met mijn computer thuis.

    Vandaar mijn vragen.

    Hopelijk kun je mij wat wijzer maken.

    Misschien een onderwerp voor een aparte discussiestring.

    Armand

  • Jan

    Er is al weer een opvolger van NikonD3100 op de markt de NikonD3200. Nu weet ik niet of de kwaliteit ervan beter is dan de D3100. Meestal is de nwe weer een beetje beter maar zeker met de digitale cameras is dat niet altijd het geval.

    En ja ik denk dat het geen slechte keus is om mee te beginnen. Maar weet niet of je al fotografeert of dat dit echt je eerste kennismaking met fotografie is? En wat denk je er mee te gaan fotograferen en hoeveel tijd ga je in deze hobby investeren en hoe dik is je portemonne!

    Zelf heb ik jaren analoog gefotografeerd met een spiegelreflex, er een paar jaar tussenuit geweest en voor nu gekozen voor een ultrazoom i.p.v. een spiegelreflex (ik zou dan waarschijnlijk gekozen hebben voor de Nikon D3200). Ik heb geen extra lenzen nodig, makkelijker mee te nemen dan een spiegelreflex en dus wordt er meer mee gefotografeerd. Wel heb ik vele reviews bekeken omdat zo'n camera mag dan allerlei snufjes en mogelijkheden hebben maar als de fotokwaliteit niet goed is dan is er geen lol aan. Maar ook daar is er weer de vraag (die ook al eerder gesteld is dacht ik) wat ga je met de fotos doen?

    Voorlopig heb ik genoeg aan mijn ultrazoom, fotos zijn van goede kwaliteit en ben druk bezig mij het postprocessen (photoshoppen) eigen te maken. Ik zie dat je ook portretfotografie noemt en misschien dat je ook geinterresserd bent in natuurfotografie dan zou ik ook denken aan een goede tripod (statief) ipv duurdere lenzen te kopen.

    Een paar websites met reviews http://www.neocamera.com/ http://www.photographyblog.com/ http://www.dpreview.com/

  • Gooose

    De kogel is door de kerk… T'is decanen 650d geworden… Begin januari op cursus.