Wat mij overkwam gebeurt denk ik bij vele amateurfotografen: bij thuiskomst gaat er iets mis bij het uitlezen van de geheugenkaart. De schok was bij mij groot want ruim 1/3 van mijn foto's uit Marokko waren niet meer terug te halen. Het ging bij mij om een CF-Sandisk geheugenkaart, op zich is daar niets mis mee. Echter mijn externe kaartlezer was van mindere kwaliteit en doordat de contactpuntjes verbogen waren is kortsluiting opgetreden waardoor de kaart niet meer kon worden uitgelezen. Laat duidelijk zijn: in dit soort gevallen werkt de veelvuldig aangeprezen recovery software niet!! Mijn lokale fotowinkel gaf perfecte service door de kaart naar de importeur te sturen, maar die was ook niet in staat om de foto's terug te toveren. Na een rondje bellen bij nederlandse professionele recovery-firma's werd mij duidelijk dat het een dure grap is om de kaart te laten openmaken en de data van de chip te laten aflezen. Bij sommigen kost dit rond eur 400 waarbij succes niet is verzekerd (en je soms toch veel analysekosten kwijt bent). Deze kosten zijn zo hoog omdat er in labaratorium omstandigheden wordt gewerkt. Ik zag het voor mijn foto's somber in. Gelukkig kwam ik na enig speuren terecht op de site van Recoverfab in Dresden en kwam ik in kontakt met Ir. Hiersche. En wat schetst mijn verbazing: binnen 1 dagen na ontvangst van mijn kaart in Dresden was deze man in staat om al mijn fotobestanden terug te halen tegen een fractie van de kosten van vergelijkbare ned. bureaus. Er is dus nog hoop voor pechgevallen, de service van Recoverfab is zeer aan te raden.