welke spiegelreflexcamera

  • Isis

    Ongetwijfeld zal deze vraag vaker gesteld zijn, dus ik hoop dat jullie toch willen meedenken.

    Ik ben op zoek naar een goede spiegelreflexcamera.

    Ik wil hier huis-, tuin-en keukenfoto's maken en vooral van mijn dochtertje, maar houd ook veel van close-ups en foto's waarbij je de achtergrond zo mooi kunt laten vervagen. Welke camera kan ik dan het best kiezen? Heb iets gelezen over Nikon D3100 of D3200. Maar ik heb werkelijk geen idee.Hoeft niet perse Nikon te zijn. Budget is ergens rond 500-650 eu.

    Bedankt alvast voor het meedenken.

  • sipke

    Achtergrond vervagen is een bijkomstigheid als je op het onderwerp scherpsteld met diafragma dicht. Kan zelfs met een aantal pocketcamera's. Voor jouw doel is elke instapcamera geschikt, dus gewoon de winkel in en verschillende toestellen testen. Houd er rekening mee dat lenzen soms veel duurder zijn dan de camera zelf.

  • JeroenW

    Als je niet bereid bent om je echt te verdiepen in fotografie kun je misschien beter verder kijken dan een spiegelreflex

  • Marlies1

    Lenzen zijn belangrijker dan de camera, voor wat jij wil is inderdaad elke instapper goed. Kijk ook eens naar merken waar je zoals bij pentax oude analoge lenzen op kunt gebruiken, die zijn een stuk goedkoper en vaak beter dan de nieuwe lenzen.

    Ik gebruik ze beide op een semi- professionele camera.

    Ga naar een winkel en kijk welke camera goed in je hand ligt.

  • Isis

    Wie zegt, dat ik niet bereid ben om me te verdiepen in fotografie? Omdat ik het had over huis-, tuin- en keukenfoto's?

  • Marlies1

    Om goede “huis- tuin- en keukenfoto's” te maken moet je je inderdaad ook verdiepen in fotografie.

    Anders is het honderden foto's schieten want er is er dan altijd wel een goed.

    De bedoeling is dat je gericht van je toestel gebruik maakt zodat je de foto krijgt die je voor ogen hebt.

    Leer je toestel kennen door zoveel mogelijk handmatig in te stellen en bekijk dan welk resultaat je krijgt.

    Voor veel tips over bewerking van foto's kun je eens kijken op www.oudje.nl

    Hier staan ook lessen over het vervagen van achtergronden.

    Veel kun je leren door je foto's te plaatsen op een forum waar je tips krijgt over wat je beter kunt doen.

    Van gegronde kritiek leer je het meest:

    b.v.:.

    http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php

    http://forum.belgiumdigital.com/forum.php

  • Wim Zon

    Ik heb zelf goede ondervindingen met Canon.

    Bv. de Canon EOS 550D kom je met een beetje zoeken ook tegen voor zo'n 500,-

    Ook een leuke en goede camera is de Canon EOS 1100D deze ligt meestal onder de 400,-

    Deze zijn meestal standaard voorzien van een kitlens waar je ook al leuke en mooie foto's mee kan verkrijgen.

    Om op een heel simpele manier gelijk al goed foto's te maken kan je evt. de groene (automatisch functie) markering gebruiken

    Beter is het eigenlijk om de P-stand te gebruiken is ook een automatisch functie maar geeft wel wat meer vrijheden dan de groene markering.

    Zoals het uitschakelen van de ingebouwde flitser en opname maken in raw formaat e.d.

    Wil je binnenshuis fotograferen dan zou je ook kunnen denken een externe (opzet) flitser) deze straalt niet alleennaar voren uit maar kan meestal ook gericht worden naar bv. plafond, muur e.d. waardoor je indirecte belichting kan krijgen wat veel natuurlijker kan overkomen.

    Deze kan je kopen vanaf zo'n 100 euro.

  • brulboei

    Canon 550D of de 600D zijn zeer goede camera's. Staar je niet blind op een merk, er zijn er meer.

  • Wim Zon

    Wat Brulboei zegt klopt helemaal.

    Canon is indersdaad niet het enige merk.

    Het is echter wel zo dat er een soort van haat en nijd strijd is tussen de Nikon en Canon gebruikers.

    Laat jij je daar ook niet door beïnvloeden want ze zijn allebei goed.

    Maar er is veel meer keus natuurlijk en wat jezelf aanspreekt.

    Wat al eerder geopperd werd. ga naar de foto vakhandel en neem ze ter hand..

    Want hij moet ook lekker in de hand liggen.

    kijk eventueel ook even op deze site: http://www.kieskeurig.nl/spiegelreflexcamera

  • Isis

    Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik heb er zeker veel aan gehad (en nog steeds aan de tips!)

    Vandaag heb ik de Nikon D3200 gekocht.

    Ik heb me toch verdiept in verschillende camera's op internet en deze sprak me het meest aan.

    In de winkel voelde het ook goed.

    Binnenkort ga ik een workshop volgen om de basisdingen te leren over de camera.

    Daarna wil ik ook een cursus gaan doen.

    Vanmiddag heb ik al wat mooie foto's kunnen maken, ben er erg blij mee!

    Ik hoop hier ook eens mooie foto's te kunnen laten zien!