Voor de eerste keer

  • M v L

    Hallo,

    ik heb na jaren gewoon een simpel toestel te hebben gehad een mooi nieuw toestel gekocht.

    Ik wil er ook graag wat meer mee gaan doen.

    Afgelopen week naar de dierentuin incl vlindertuin dus een mooie gelegenheid is wat te proberen.

    Wel met nog 3 ongeduldige volwassen en kind dus echt veel tijd heb ik er niet voor gehad.

    Bij thuiskomst alles is op de computer gezet , en ik vond deze toch best wel leuk gelukt.

    Wat vinden jullie hier als gevorderde hiervan.

    Ik hoor graag tips zodat ik een idee krijg of ik een klein beetje op het goede pad ben?

  • Marlies1

    Je zit zeker op het goede pad, een beetje de uitsnede aanpassen iets helderder en wat contrast verhogen doet al heel wat.

    Mocht je het niets vinden laat maar weten dan probeer ik hem weg te halen.

  • M v L

    Ik vind hem zo inderdaad erg mooi.

    De vlinder komt zo ook veel mooier uit.

    Ik wil graag meer leren over bewerking en ook de foto's maken opzich.

    Zat al een beetje rond te kijken voor een cursus maar kan ik hier in de buurt nog niet echt veel vinden.

  • Marlies1

    Er zijn in de bibliotheek goede boeken te vinden hierover.Het belangrijkste is de regels van compositie te leren om ze daarna weer los te kunnen laten als dit de foto ten goede komt.

    Wat bewerking betreft is het ook gewoon eens lekker uitproberen maar vooral leren zo weinig mogelijk te hoeven bewerken. De foto moet eigenlijk gewoon goed zijn op een beetje uitsnijden, wat contrast of helderheid optrekken na.Tenzij je natuurlijk echt iets wil veranderen zoals spelen met kleur enz…, maar ook dan moet de beginfoto gewoon goed zijn.

    Zelf werk ik met Photofiltre studio een betaalde versie van het gratis programma photofiltre, wat om te beginnen overigens heel goed is. De betaalde versie kost eenmalig € 37,50 dacht ik en daarvoor kun je telkens de nieuwste versie downloaden.

    Wil je gratis online al wat leren dan raad ik je aan om eens op de site:http://www.oudje.nl te kijken onder het kopje navigatie kun je op een van de programma's klikken en dan vind je daar lessen en software downloads.

    Allemaal legaal en door vrijwilligers in heel veel landen vertaald.

    De maker van Photofiltre is een fransman die photoshop erg duur vond en daar een betaalbaar maar goed programma tegenover wilde zetten.

    Om ruis uit foto's weg te halen is het programma Noiseware erg goed.

    Kijk gerust eens bij mijn foto's en als je nog vragen hebt stel ze maar.

    http://fotografiemarliesprieckaerts.blogspot.nl/

  • JeroenW

    Histogram leren lezen is ook handig.

  • Marlies1

    Ja dat klopt helemaal.

  • Wim Zon

    Ook is het belangrijk op welke manier de foto gemaakt is.

    Wanneer de foto gemaakt is in raw kan je meer details zien dan wanneer je jpg gebruikt.

    Dit kan je vooral zien bij schaduw (of vrij donkere foto's) of iets wat overbelichte foto's.

    Zelf gebruik ik de applicatie van Adobe Lightroom 4.

    Hierin kan je ook witbalans en kleur aanpassingen doen.

    Echt bewerken vind ik dit niet omdat je de oorspronkelijke foto niet veranderd.

    Bewerken vind ik meer het verfraaien, kleur vervangen, Tekst toevoegen, vervormen, foto retoucheren,

    Ps. Vind je foto's goed gelukt.

    Het toepassen van uitsnede en kleuraanpassingen is natuurlijk je persoonlijke smaak en dat zijn eigenlijk kleine en simpele handelingen.

    Die je natuurlijk altijd nog achteraf toevoegen.