Active D-lighting versus HDR

• Marc

Hallo,

Ik heb sinds kort een Nikon D5100 met de functies Active D-lighting en HDR.

Ik weet wat het verschil is tussen de functionaliteit van beide functies, maar in mijn ogen is het doel (het resultaat) min of meer hetzelfde.

Vandaar mijn vraag: waarom zou ik Active D-lighting gebruiken als ik HDR mogelijkheid heb, of vice verse? Wat is de toegevoegde waarde van de ene functie t/o van de andere? Wanneer kies ik welke functie?

Alvast bedankt. Gr. Marc

• GJvdZ

Met HDR maak je het dynamisch bereik in het beeld daadwerkelijk groter, terwijl je met Active D-lighting het dynamisch bereik van het origineel comprimeert zodat het binnen het dynamisch bereik van de camera past.

Voorbeeld: stel dat het onderwerp een bereik heeft van 10 stops en de camera ondersteunt 7 stops, dan maak je met HDR 2 opnamen 1…7 en 4…10 die je samenvoegt tot 1…10. Met Active D-lighting comprimeer je 1…10 tot 1….7.

Of die 1…10 zichtbaar dan wel bruikbaar is hangt af van het uitvoerkanaal. Als de monitor maar (bijvoorbeeld) 7 stops aan kan, dan zie je niks van de uitgebreidere schaal.

• Marc

Maar dat betekent dus dat als je camera HDR functie heeft, je toch nooit Act D-L zult gaan gebruiken. Het resultaat van HDR is dan toch beter?

Dus waarom zou iemand Act D-L gebruiken als ie ook HDR tot zijn beschikking heeft? Toch?

• JeroenW

Active-d op de laagste stand kan het dynamisch bereik subtiel wat verhogen.

• GJvdZ

Hangt ook af van wat je met de foto's wilt gaan doen. Active D-lighting is in principe bedoeld om de output direct, zonder post-processing, te kunnen gebruiken. Als je als output bestand een HDR bestand hebt kan het zijn dat de dynamic range te groot is voor het doel. Active D-lighting geeft in feite idiot-proof files die je overal af kunt laten drukken of direct op een website kunt gebruiken.