Vraag / Probleem Nikon EOS 1000D

• marc

Hallo,

Sinds kort heb ik een probleem met mijn Nikon 1000D.

Bij het nemen van landschap foto's (F groter dan 11) dan stelt hij gewoon goed scherp, maar op de foto is ie onscherp. (ligt niet aan bewegen, want gebruik ook statief).

Dit probleem doet zich voor zowel bij automatish als bij handmatig scherpstellen. De camera geeft aan dat ie scherp gesteld is (en dit blijkt ook door het kijkvenster), maar het resultaat is niet scherp.

Indien brandpunt dichterbij ligt dan heb ik het probleem niet.

Ps. Ligt niet aan de lens, want het probleem doet zich voor bij mijn 18-55 en 18-200 canon lens.

Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Alvast bedankt. Gr. Marc

• JeroenW

Er is geen nikon 1000d.

Een voorbeeld zegt meer dan 1000 woorden. Ik hou het op diffractie.

• Wim Zon

Iedereen die een beetje af weet van camera modellen weet dat marc het over een Canon EOS 1000D heeft.

Jeroen een beetje erg kinderachtig om daar over te vallen.

Daarna schrijft hij ook nog eens dit:

Ps. Ligt niet aan de lens, want het probleem doet zich voor bij mijn 18-55 en 18-200 Canon lens.

• GJvdZ

Is het bewegingsonscherpte of slechte scherpstelling?

• Joop

Zijn dit objectieven met IS.

Zet dit eens uit, heb je het probleem dan ook.

IS moet sowieso uit op een statief.

• Armand

Hallo Marc,

Controleer eerst of het autofocusveld in het midden van het beeld is ingesteld.

Bij veel camera's kun je (in het menu) het scherpstelveld verplaatsen naar een plaats waar je de maximale scherpte wilt.

Is dit niet de oorzaak, contoleer dan of de justering van de scherpstelling in orde is. Dat gaat heel simpel.

Zt je camera op statief horizontaal schuin voor een plat vlak met veel detail. Bijvoorbeeld een bakstenen muur.

Afstand ongeveer 3 meter zodat je bij volle opening een kleine scherptediepte hebt.

Stel scherp in het midden van het zoekerbeeld. Naar de randen zie je dan dat het beeld onscherp wordt.

Maak een foto bij volle lensopening.

Als de justering OK is, dan is de foto in het midden scherp (van boven naar beneden) en naar de randen neemt de onscherpte toe.

Zo niet? Laten repareren.

Bij heel kleine diafragma's (11, 16 of nog kleiner) is de scherptediepte zo groot dat bij landschapsfoto's ( 10 meter tot oneindig) het beeld scherp lijkt, ook al is de afstand niet goed ingesteld.

Overigens wordt de scherpte van een lens minder bij heel kleine diafragma's als gevolg van diffractie (afbuiging van het licht).

Voor een maximale scherpte kun je beter niet kleiner diafragmeren dan 8.

Succes,

Armand

• Marc

Hallo allemaal, natuurlijk bedoel ik Canon.

Armand, als ik objecten fotograaf tussen de 0,5 en +/- 20 meter dan heb ik het probleem niet. Foto ziet er scherp uit.

Het probleem doet zich voor vanaf 20 meter. Camera geeft aan dat ie scherpgesteld is, en dat blijkt ook als ik door het kijkvenster kijk. Maar de foto is onscherp.

Het is geen bewegingsonscherpte, maar duidelijk out-of-focus.

Joop, IS aan of uit maakt geen verschil.

Ps. Waarom moet IS uit staan op statief? Ik dacht altijd dat het geen kwaad kon om IS altijd aan te laten staan (tenzij je expres bewegingseffect wil fotograferen)

Gr. Marc

• Armand

Hoi Marc,

Lastig probleem.

Aangezien het zich voor doet met verschillende lenzen ligt de oorzaak waarschijnlijk in de camerabody.

Jouw camera heeft 2 autofocus systemen.

1 Fasedetectie. Werkt via spiegel. Je kijkt en stelt scherp via de zoeker.

2 Contrastdetectie. Werkt via sensor in liveview modus. Je kijkt op het display, net als bij een compact.

In het menu kun je kiezen welke je gebruikt.

Probeer eens of bij de een het probleem wel en bij de ander niet zich voor doet.

Is dat het geval dan weet je in welke richting je verder moet zoeken.

Groeten,

Armand