10-22mm of de 15-85

• Ron

Ik fotografeer nog altijd met mijn Canon kitlens, de 17-85. Maar ik zou wel wat meer groothoek willen hebben.

Nu heb ik twee objectieven in gedachten. Dat zijn de 10-22mm of de 15-85mm.

Alleen vraag ik me af, is die 10-22mm niet te weidt is voor me. Is deze lens wel voor alledaags gebruik? Ik wil ook niet steeds zoveel hoeven inzoomen omdat ik te veel in beeld heb staan. Dan gaat naar mijn idee ook de kwaliteit wat achteruit.

Of is dit een stomme gedachte van me? ;)

Ik fotografeer voornamelijk landschappen, voertuigen, af en toe wat architectuur. Dus een beetje allround lens vind ik ook wel prettig.

Is een 15-85 dan een betere optie?

Groetjes Ron

• Ron

Weidt is wijd ja. Even mezelf corrigeren hehe ;)

• Rudo

Voor de gemiddelde fotograaf is de 15-85 is natuurlijk veel meer een allround lens dan de 10-22….. Maar ja, ik ken mensen die met hun 18-55 lens bijna nooit de 25 mm passeren…. dus het ligt aan jouw manier van fotograferen wat een allround lens is.

De 15-85 is natuurlijk ‘maar’ 2 millimeter wijder dan jouw huidige lens, en moet je natuurlijk wel weten of dat genoeg is……

Groetjes van Rudo

• GJvdZ

“Maar 2mm” is nog altijd 12%…

• Armand

Hoi Ron,

Zoomen heeft geen invloed op de afbeeldingskwaliteit.

Met een 10-22 ben je van alle markten thuis en dit sluit ook mooi aan op je standaardlens.

Een alternatief is een vaste brandpunt groothoek.

Die is doorgaans kleiner en lichtsterker (grotere variatie in scherptediepte) dan een zoom.

Heb je te veel op je beeld, dan los je dit op met de ‘voetenzoom’ (een paar passen naar je onderwerp toe lopen).

Overigens geeft een korter brandpint wel meer vertekening naar de randen toe. Een rond wiel wordt aan de rand van het beeld ovaal en gezichten ook.

Dit is geen lensfout, maar een optische wet inherent aan de grotere beeldhoek.

Groeten,

Armand