Hoi,
Wil een nikon spiegelreflex camera aanschaffen maar weet nog niet welk typeD90 ,D5100, geschikt is en welke lens ik daarbij moet nemen.
Wil hoofdzakelijk mensen fotograferen daarnaast wat kunst en gebouwen.
Stef2
Waarom een Nikon en geen ander merk? Persoonlijk vind ik de D90 iets meer camera dan de D5100. Ook heb je een beter zicht op wat was en wat komt omdat je meer info hebt op je display (als tenminste de D5100 daarin gelijk is als de D3100) Kan best dat de resolutie van de D5100 iets groter is maar daar moet je je niet blind op staren. Voor het fotograferen van kunst heb je een andere lens nodig dan voor gebouwen denk ik en het maakt ook nog verschil waar dat gebouw staat. Als het bv een groot bouwerk is in een stad waar je weinig ruimte hebt dan zul je met een ca 30 mm lens moeten werken, staat het kasteel in de vrije ruimte dan kun je op afstand een foto maken met een 150 mm. Voor kunst zul je richting 50 mm moeten denk ik. Je kunt een 5.6 lens gebruiken want zowel kunst als gebouwen lopen niet weg dus langere sluitertijd is niet erg. Als de mensen die je vastlegd snel bewegen dan kan sluitertijd wel van belang zijn en is een 2.8 lens misschien handig.
Gewoon beginnen met een D5100 of D90 met kitlens. Na verloop van tijd merk je vanzelf de belemmeringen en kan je gericht gaan upgraden.
Verschillen D5100-D90:
- De D5100 is nieuwer een heeft een beter resultaat bij minder licht.
- De D90 kan ook overweg met oudere objectieven (bij de D5100 werken sommige oudere AF objectieven alleen met handmatig scherpstellen).
- De D90 heeft een extra display boven op de camera. In de praktijk werkt dit handiger dan 1 display achter op de camera.
Als je nog geen objectieven hebt zou ik voor de D5100 gaan. Er zijn tegenwoordig meer dan genoeg betaalbare AF-S objectieven voor deze camera.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?