hoe kan je zien of een lens ook voor full frame is???

• Henriette Veld

Hoi,

Ik schiet sinds een aantal jaar met een Nikon D200: met een APS sensor. Ik heb deze gekocht met een 12-24 lens, die ook voor full frame te gebruiken is (volgens de verkoper)

In de loop van de tijd heb ik er nog een aantal lenzen bijgekocht.

Nu kan ik een D700 kopen: een full frame. Daar heb ik erg zin in, maar ik vraag mij dus af, of de lenzen die ik erbij gekocht heb ook op deze camera passen of dat ik straks alleen maar een 12-24 lens heb voor deze camera……. Waar kan ik vinden welke lenzen ook voor full frame geschikt zijn????

• Rudo

Bij Nikon zijn de APS-C lenzen aangeduid met de letters DX, (ik weet niet of dat vanaf het begin het geval is, maar een DX lens is bij uitstek ontworpen voor een camera zoals de D200).

Groetjes van Rudo

• JeroenW

De 12-24 van Nikon is NIET full frame.

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/dx1224.jpg

Kijk maar, staat duidelijk DX op

• Armand

Op Nikon full frame camera's kun je ook APS C lenzen gebruiken, maar let op:

Dan wordt op de sensor alleen een deel gebruikt van 18 bij 24 mm. De rest van de sensor (50% van de pixels) blijft ongebruikt.

In de camera wordt het beeld softwarematig gecropt (vergroot) naar 24 bij 36 mm.

Je hebt dan eigenlijk een APS C camera met de afmetingen en het gewicht (en de prijs) van een full frame.

Kortom: geen kwaliteitswinst met een D700 en 12-24 DX lens en ook niet met je andere DX objectieven!

Armand

• Henriette Veld

Balen……

Op mijn andere lenzen staat geen DX, dus ik ga er dan maar vanuit, dat deze wel geschikt zijn. Ik ga binnenkort de lenzen passen op de camera. Moet ik nog ergens op letten???? Zie je bijvoorbeeld een half venster, als de lens niet voor fullframe is????

Henriette

• Armand

Hallo Henriette,

Als je jouw 12-24 lens op de D700 zet, dan zie je in de zoeker een beperkt beeld. Aan de randen en in de hoeken is geen beeld. Een DX lens kan geen full frame oppervlak dekken.

Kijk je op het display, dan zie je wel een volledig beeld. Dat komt door het elektronisch vergroten.

De D700 heeft een 12 Mp sensor. met de 12-24 lens gebruik je er maar 6. De andere 6 megapixels blijven onbenut.

Jouw D200 heeft een 10 megapixel APS sensor. Die gebruik je allemaal.

Of jouw andere lenzen bruikbaar zijn op de D700 zie je dus in de zoeker. Volledig onvervormd beeld? OK.

Onvolledig beeld en donkere randen en hoeken? Forget it.

Nikon maakt Fx lenzen sinds 1958. Uiteraard heette dat toen geen Fx of full frame maar gewoon kleinbeeld. De meeste zijn gewoon bruikbaar op de D700. Heb jij (of je opa) dus nog oude lenzen van je Nikkormat of Nikon F liggen of kun je er goedkoop aankomen, dan kun je die gewoon gebruiken. Wel met handmatige scherpstelling en diafragme en de Exif informatie werkt niet.

Niet alle lenzen zijn bruikbaar. Sommige steken diep in de camerabody en geven geen ruimte aan de spiegel om op te klappen. Dan is direct bij de eerste foto de spiegel geruïneerd.

Succes,

Armand

• GJvdZ

Dit is minder dramatisch dan het lijkt: het zorgt er ook voor dat je geleidelijk kunt overstappen van DX naar FX en dat je niet eerst ook al je (DX) objectieven hoeft te vervangen.