camera start niet meer op

• vossie75

Goedendag,

Ik heb hier een panasonic DMC-TZ4 camera liggen.

Zijn pas een honderdtal foto's mee gemaakt.

Camera is echter een keer vergeten in de caravan in Frankrijk waardoor die daar een paar maanden in een keukenkastje gelegen heeft.

Dat hij weer opgehaald was deed hij echter helemaal niks meer. gaat niet aan of wat dan ook.

Batterij is het probleem niet, hebben batterij van vergelijkbaar toestel in camera geprobeerd en dan werkte hij evenmin. en batterij uit deze camera in ander toestel werkte wel gewoon.

Mogelijk dus iets van vocht waardoor hij niet meer werkt.

Maar wat gaat er normaal kapot door vocht in zo een camera?

Of kan het iets eenvoudigs zijn wat ik zelf zou kunnen oplossen?

Of hoe anders kan ik er voor (laten) zorgen tegen een redelijk bedrag dat de camera het weer doet?

Zijn hier dus truuckjes voor?

Groet

Daniël

• JeroenW

Hoe veel geduld heb je met dat ding gehad? Nachtje laten liggen met een batterij erin die zeker vol was? Heb je er nog garantie op?

• vossie75

hij ligt nu alweer maanden in een warm huis en is diverse keren met verschillende batterijen geprobeerd.

Garantie is er niet meer. ook al omdat iemand anders deze als cadeau gekocht had en de bon niet bewaard heeft en ook zijn bankafschriften blijkt weg te gooien.

• Antony.

Terug naar de zaak van aankoop. Geval uitleggen en vragen of de naam van de koper, dus de cadeaugever, nog in het computersysteem vermeld staat en of er gebruikt gemaakt kan worden van de garantie. Bij aankoop duurdere artikelen is de vermelding van naam, adres, postcode vaak het geval.

• vossie75

Oke, dat is helaas ook niet echt een optie, is aan de andere kant van het land waar die gekocht is en komen we pas over enige tijd weer, en persoon die het kocht woont daar ondertussen ook niet meer.

Begrijp in elkgeval dat er geen handigheidje ofzo is om zoiets op te lossen.

Wordt het toch waarschijnlijk maar weggooien en nieuwe kopen (maar wel van ander merk aangezien deze wel heel erg snel kapot gaat kennelijk)

• Antony.

Zucht, wat word ik moe van dat zielig initiatiefloze. …… al gedacht aan info vragen via het mobieltje en eventueel opsturen naar die zaak? Ik denk dat je mobieltje zojuist kapot gevallen is en dat je te ver van tpg-post zit en dat die fotozaak zojuist failliet is gegaan …..

Misschien heb je een kennis die nog niet gaat verhuizen en die een mobieltje voor je kan kopen waarmee je kan fotograferen en filmen. Bel hem eens op.

• vossie75

Ik heb het even nagekeken. camera is tussen de 1 1/2 jaar en 2 jaar oud. dus garantie is zo en zo al verlopen.

Dan zal hij dus zo en zo op mijn eigen kosten opgestuurd moeten worden naar speciaal reparatie bedrijf.

En wat betreft mobieltjes: ik lees vaak genoeg dat als vochtschade wordt geconstateerd daarin dat ze helemaal niet (kunnen) repareren maar wel een rekening van snel 65 euro sturen voor onderzoekskosten.

En dat is nogal zonder om 65 euro te moeten betalen om nog steeds een defecte camera te hebben.

Daarom zou ik graag willen weten hoe je kan constateren of zoiets inderdaad vochtschade is of dat het iets anders eenvoudigs zou kunnen zijn.

En in geval van vochtschade waar zit dat dan in? is dat goedkoop te repareren of juist helemaal niet?

Zonde om geld uit te geven aan iets waarvan mogelijk vooraf al duidelijk is dat niet (of veel te duur) te repareren is.

Als repareren 10 euro kost is interesant, als dat 100 euro kost is het niet interesant, en als je opstuurt en afwacht maar niks laat doen kost het dus ook al snel 65 euro.

• Rudo

Ik denk dat vochtschade moeilijk te constateren is…. behalve: was de camera klammig toen je hem pakte, is het vaak vochtig in het kastje waar de camera lag? Kun je op enige plek vocht zien in de camera, (achter het display of in de lens)? Heb je wel al de batterij een keer helemaal opgeladen en toen in de camera gedaan (dat de batterij het wel doet in andere apparaten zegt namelijk niet altijd alles)?

Sommige camera merken geven wel eens 3 jaar garantie op hun apparatuur, en 2 jaar is zeker zeer gebruikelijk. In plaats van naar de fotozaak te gaan waar die gekocht is, kun je ook de importeur bellen en vragen wat je er mee kunt, wat de onderzoekskosten zijn, of zij kunnen achterhalen of er nog garantie op zit (het serienummer zal daarbij handig zijn). Als je dan alle informatie hebt kun je een weloverwogen besluit nemen, nu lijk je een besluit te nemen op veronderstellingen…….

Je kan natuurlijk ook de fotozaak bellen en kijken of zij in het systeem die camera van jou hebben staan, al dan niet gecombineerd met de naam van die vriend, en ook zij kunnen dan kijken of er nog garantie op zit…..

Maar uiteraard kun je hem ook weggooien en een nieuwe kopen. Met het merk panasonic is op zich niet zo veel mis hoor en als jij denkt dat het vocht was omdat het vaak erg vochtig kan zijn in dat kastje, dan had een ander merk het waarschijnlijk ook niet overleefd. Wat je ook doet, in ieder geval je camera niet meer achter laten in een ruimte die (vermoedelijk) vochtig wordt.

Groetjes van Rudo

• vossie75

Bedankt voor de reactie.

Normaal is het niet vochtig in die caravan.

Maar weet niet hoe dat is als hij een paar maanden in de stalling staat in Frankrijk.

Camera was daar niet expres achter gelaten, kwamen er pas achter dat we weer in NL waren en de camera nergens konden vinden. We hoopte toen dat hij nog in de caravan zou liggen en dat bleek paar maanden later dus te kloppen.

Op dat moment was hij niet vochtig nee.

En verder is er ook helemaal niks aand e camera te zien.

Vochtschade is gewoon een heel wilde gok aangezien we niks anders zouden kunnen verzinnen waarom hij werkend is neergelegd en paar maanden later helemaal niks meer doet.

Batterij is al paar keer volledig opgeladen (en ook tussentijds laten ontladen) maar maakt dus geen verschil.

Wat je ook doet, reactie van camera is 0,0

We gaan eens kijken wat we er nog mee kunnen, anders heb ik al 2 dehands toestel gezien voor 50 euro.

• arthur

Zijn de contactpunten in de camera geoxideerd? Als dit zo is dan even met een stukje fijn schuurpapier de oxide verwijderen . Waarschijnlijk is dan het probleem opgelost.

Succes Arthur