Nikkor zoomlens

• Maarten

Geacht forum,

Sinds een paar maanden fotografeer ik naar volle tevredenheid met een Nikon D5100.

Ik gebruik twee lenzen, de 18x55 van Nikor en een 70x300 van Sigma, beide zonder VR, deze heb ik al wat langer.

Ik mis op de 18x55 geen VR, maar dit zou op de zoomlens wel wenselijk zijn.

Mijn vraag: waar moet ik nu precies op letten als ik een zoomlens wil aanschaffen met VR?

Is het aan te bevelen een Nikor te kopen, of toch niet?

Bij de informatie van de lenzen lees ik veel technische uitleg, maar weet niet precies waar ik nu op moet letten.

De zoomlenzen zijn best aan de prijs, dus wil graag de juiste lens aanschaffen waar ik geen spijt van krijg.

Ik dacht te winkelen in de categorie tot ongeveer 500 euro.

Gegroet en dank voor je reactie,

Maarten.

• JeroenW

Nikon noemt het VR, Sigma noemt het OS en Tamron noemt het VC.

In de klasse wat jij zoekt zijn er, naar mijn mening, maar 2 serieuze lenzen. Tamron's nieuwe SP 70-300MM F/4-5.6 Di VC USD en nikon's 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR. Van de eerste heb ik alleen tests gezien en dat zag er goed uit. De tweede heb ik zelf een tijd gehad. Fijne lens die ook nog ‘s geweldig goed gebouwd is (heb letterlijk ijspegels aan m’n lens gehad en een sneeuw verstuiving in de zonnekap.

Dan is er ook nog dit budget alternatief http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/dx/zoom/af-s-dx-nikkor-55-300mm-f-4-5-5-6g-ed-vr

Ga je veel buiten schieten in weer en wind, ga dan voor de nikon 70-300. Ben je meer een mooi weer fotograaf, ga dan 's gewoon in een winkel wat bekijken.

Hier zijn zo'n 260 foto's die ik met de nikon 70-300 heb gemaakt: http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/tags/70300mmf4556gvr/

• Ramrod

Dan blijft alleen de 70-300 VR van Nikon zelf maar over ,als je meer kan en wil neer tellen de 70-200 VR van Nikon maar die is een heeeel stuk duurder .

• Maarten

JeroenW en Ramrod dank voor jullie reactie, ik kan er zeker wat mee.

Nog een vraag aan Ramrod: waarom is de 70x200 duurder dan de 70x300?

Je zou eerder verwachten dat het andersom is.

Maarten

• JeroenW

Omdat de 70-200 een constante f2.8 lens is. De 70-300 is f4.5-5.6

• Maarten

Is er een verschil in kwaliteit van je foto?

Waarom de 70-200 een constante lens en de 70-300 een variabele?

Sorry, mijn belangstelling is gewekt.

Maarten

• sipke

De foto's op zich ontlopen elkaar niet als het om het F getal gaat. Maar hoe lager dat getal des te minder licht heb je nodig voor het maken van een foto.

• Ramrod

>Waarom de 70-200 een constante lens en de 70-300 een variabele

Heeft met de lichtsterkte van het glaswerk te maken , F2.8 constant is bij een zoomlens erg makkelijk , hoe lager het F getal hoe lichtgevoeliger het glas , je kan hier door met kortere sluitertijden werken in minder ideale

lichtomstandigheden.

De 70-200 VRI vind je 2e hands voor rond de €1000 , de 70-300 vr nieuw voor rond de €450 , de 70-200 is meer voor als je echt heel serieus met fotografie bezig bent ,zit tegen Pro aan , ik heb zelf beide lenzen gehad en zou om te beginnen voor de 70-300 gaan , is een prima lens voor het geld .

• Maarten

Allen dank voor goede adviezen.

Maarten

• GJvdZ

En de bouwkwaliteit is van een andere orde. De 70-200 is een pro-lens, de 70-300 consumer.