calibratie tft scherm

• frank

Vanmiddag mijn eerste Albelli fotoboek binnen gekregen, en ik ben positief verrast. Mooi boek geworden.

Sommige foto's zijn echter donkerder dan op mijn scherm, en dat zou best kunnen komen doordat het scherm nooit gecalibreerd is, en een beetje is ingesteld wat ik mooi vind.

Wie heeft er positieve ervaringen met welk merk calibratie apparatuur voor tft schermen ? Ik ben niet op zoek naar het allerbeste van het allerbeste, maar een merk dat goed is voor tussen de 50 en 150 euro…

Groeten, Frank.

• Wim Zon

In Windows 7:

Ga naar Configuratiescherm

Klik op Vormgeving en persoonlijke instellingen

Klik op Beeldscherm en aan de linkerkant van je scherm kom je kalibreren tegen.

• JeroenW

Datacolor spyder 3 express is prima voor de beginner. Hou er wel rekening mee dat bedrijven die voor consumentenmarkt werken vaak ook nog autocorrectie aan hebben op hun printers.

• de tobfotograaf

Voordat je een calibrator koopt, zou ik eerst even goed naar je monitor kijken. Open bijvoorbeeld excel en ga in de bovenste regel een paar vakken inkleuren.

Copieer die regel naar de onderste zichtbare rij en vergelijk de kleuren. Zit er verschil in, dan heb je geen goede monitor en hoef je geen geld uit te geven aan een calibrator. Bij alle goedkope monitoren zit er verschil in en tot nu toe ben ik geen goede monitor tegen gekomen. Zowel op het werk (niet grafisch) als prive.