Reparatie Panasonic FZ30

• Gesp

Ik ben de tevreden bezitter van een Panasonic FZ30. Tijdens mijn vakantie heeft (vermoedelijk door ruw transport) het uitklapbare LCD-scherm het echter begeven. Dat toont een continu bewegende serie streepjes.

Heeft iemand enig idee van wat een reparatie/vervanging van dat schermpje zou kunnen kosten? En weet iemand een zaak in de buurt van Amsterdam die (eventueel tegen een redelijk tarief) een betrouwbare schatting van de reparatiekosten zou kunnen geven?

Hoe gaat zo'n reparatie trouwens in z'n werk? Blijft het toestel in Nederland of gaat het terug naar de fabriek?

• Antony.

Het zou het kabeltje (flatcable) kunnen zijn tussen lcd-scherm en de printplaat in de behuizing. Het scherm zal niet kapot zijn. Ik kreeg geen beeld meer op dat scherm omdat door het veelvuldig draaien er een kabelbreuk was ontstaan in het scharnierpunt.

Reparatie kostte mij 90 Euro (3 jaar terug) bij een reparateur in de Stormpolder in Krimpen ad IJssel. Dit bedrijfje repareert vele soorten dig camera's en tv's.

Rotronica, Van Utrechtweg 122, Krimpen ad IJssel, 0180-786005

• JeroenW

Anthony had een goeie tip. Hou er wel rekening mee dat het een oud ding is en economisch eigenlijk afgeschreven. Als het scherm echt stuk is kan de reparatie duurder uitpakken

• Gesp

Hoi Anthony en Jeroen W,

Ik vrees inderdaad dat een reparatie wel eens heel dicht in de buurt van de nieuwprijs van het huidige model (FZ100) zou kunnen liggen.

Maar over die FZ100 lees ik gemengde berichten m.b.t de kwaliteit van de foto's en met die van m'n FZ30 ben ik zeer tevreden. Twee foto's als voorbeeld (van de vakantie die m'n schermpje molde). Misschien vindt een goede fotograaf die ook maar matig van kwaliteit en dan zou de FZ100 voor mij dus prima zijn.

Ik heb ook al aan een SLR zitten denken, maar de alles-in-één-lens van m'n FZ vind ik wel super gerieflijk. En ja . . . , hoe kritisch waren de mensen die de FZ100-optiek niet geweldig vonden? Ik ben geen heel kritische fotograaf: vakantie-foto's en (tele-)foto's van dieren. Vrijwel altijd met ruim voldoende licht.

• Rudo

Tja toen de FZ30 uitkwam waren de FZ20 gebruiker ook niet erg lovend, dus ja…. de FZ150 is reeds aangekondigd en er schijnt geluisterd te zijn naar klachten, zo zijn ook het aantal MP's teruggebracht ten opzichte van de FZ100 (van 14,1 naar 12,1)

Wat wel een duidelijk verschil ten opzichte van de FZ30 is dat er geen draaizoom is zoals op een reguliere zoomlens op de DSLR, maar een zoomknop……

Groetjes van Rudo