welke SR voor kinderen???

• esther1980

Er is een kleine op komst en ik wil graag een goede SR camera kopen. Om me heen zie ik veel CANON en NIKON maar welke is nou geschikt voor vooral kinderfotografie? NIKON heeft lichtjes mijn voorkeur, maar welk model verdient dan de voorkeur? Is de meest uitgebreide de meest “veilige keus”?

Groetjes, Esther

• sipke

Je moet voor jezelf eerst een paar vragen beantwoorden:

Wat is je budegt?

Heb je ervaring met fotografie anders dan een polaroid?

Wil je meer fotograferen dan je kind?

Het is natuurlijk heel simpel te zeggen dat de meest uitgereide de beste is maar die is ook vele malen duurder dan de goedkoopste.

Als je geen ervaring met SR hebt koop dan niet meteen de duurste ook al kan je het betalen.

Wel is het verstandig meerdere toestellen te proberen en in de hand te houden of ze je passen (net als een schoen)

Er zijn meer merken dan Canon en Nikon en vooral Pentax en Sigma maken uitstekende toestellen. Neem wel meteen het merk waar je naartoe wilt want wisselen met een merk is ook wisselen met lenzen.

• Antony.

Voor een kleintje is dit ook een aardige: http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/article/detail/2922221/2011/09/21/Bedrijf-presenteert-kleinste-camera-ter-wereld.dhtml

• Wim_Zon

Ik vind dat Sipke je een prima advies hebt gegeven.

Maar je zou ook hier even kunnen kijken:

http://www.kieskeurig.nl/spiegelreflexcamera

• Marlies1

Kijk eerst naar je budget en ga dan naar een goede fotozaak.

Neem de verschillende camera's binnen je budget in je handen en voel welke je het best past.

Je zou zomaar bij een Pentax uit kunnen komen net als ik omdat die me het beste ligt.

Nooit spijt van gehad, geweldige camera.

• Armand

Waarom een reflexcamera?

Groot, log en zwaar. Dus geen camera om voortdurend bij je te dragen. Tenzij je een serieuze hobbyfotograaf bent natuurlijk, want op het gebied van beeldkwaliteit, autofocussnelheid en veelzijdigheid scoort een SLR hoog.

Als je een handzamere camera wilt die in je tas past en kwalteitsfoto's levert, vraag je dan eens af of je wel verwisselbare lenzen wilt. Zo ja, dan moet je die wel steeds meeslepen.

Zo niet? Dan zou je kunnen kiezen voor een handzame camera met een zoomobjectief zodat je die altijd in je tas kunt meenemen. Veel mooie fotomomenten doen zich onverwachts voor.

Geen compactcamera, want die hebben een veel te kleine sensor en geen fatsoenlijke zoeker (zie de discussie LCD scherm) Ook de autofocus is meestal traag zodat je voor het moment supreme te laat bent.

Oriënteer je eens op een camera met de volgende specs:

Sensor, minimaal four thirds, of nog beter APS C (18/24 mm). De laatse is identiek aan de sensor in SLR's (op de allerduurste na).

Zoomlens van ongeveer 28 - 100 mm (135 film equivalent). Hoeft niet verwisselbaar te zijn. Dit heeft als voordeel een lagere prijs en dikwijls een hogere kwaliteit omdat lens en sensor optimaal op elkaar zijn afgestemd.

Een goede zoeker. Optisch of elektronisch.

Snelle autofcus.

Er is tegenwoordig een tamelijk groot aanbod in dit soort camers's tegen een redelijke prijs.

Het aantal pixels is totaal irrelevant. Elke camera heeft tegenwoordig 10 megapixels of meer.

Waar het om gaat is de grootte van de pixels. Hoe groter de sensor, hoe groter de pixels.

Succes,

Armand

• Wim Zon

Ester weet wat het verschil is tussen een SLR en een compact camera.

Zij kies liever voor een SLR dus heeft zij niets aan de info over compact camera's en dat ze dan met een

SLR camera moet slepen met objectieven etc. wat dat weet ze allang.

• JeroenW

Oh, absoluut! Je hebt minimaal een camera van 1000 euro nodig, anders kan je echt geen babyfoto maken, dat lukte vroeger immers ook niet.

• Wim Zon

Jeroen, hoe kom je erbij dat een camera min. 1000 euro moet kosten?

Mijn camera is een EOS 450D en koste nog geen 500 euro en maak daar schitterende kinder foto's mee.

Maar je kan inderdaad ook voor een bedrag van over de 1000 euro uitgeven aan een camera en dan alsnog beroerde foto's eruit krijgen.

• JeroenW

Onnozele vraag= onnozel antwoord. Ik heb ook prachtige kinderfoto's gemaakt met de meest goedkope prutsdignen.