Hoi Cora,
Ik heb met de Sony Nex ongeveer 300 foto's gemaakt. Verreweg de meeste waren onderbelicht. Dit komt doordat je als je de camera vast pakt met je duim ongemerkt op de instelknopjes drukt.
Je moet dus eigenlijk na elke opname controleren of er niets per ongeluk is versteld en zo ja, dat terug zetten.
Je moet dan wel op het LCD scherm kijken en dat kan alleen als je niet in het felle licht staat.
Als zoeker is het LCD scherm in helder zonlicht net zo onzichtbaar als bij alle andere compactcameratjes.
Sony levert wel een losse zoeker, maar daar heb je weinig aan omdat die optisch is en zich niet aanpast aan de verschillende lenzen of zoomstanden.
Kortom een heel irritante camera met een beperkt gebruiksgebied.
Persoonlijk vind ik het formaat van een reflexcamera nogal onhandig groot om steeds bij je te dragen.
Compactcamera's zijn wel klein, maar hebben dus geen zoeker en ook een veel te kleine sensor en dus matige beeldkwaliteit bij flinke vergrotingen.
Sinds een paar maanden gebruik ik naast mijn andere camera's een Fuji X100.
Om onderweg altijd bij je te hebben een ideaal camera'tje. Grote 18/24 mm sensor ,fantastische hybride zoeker (optisch of electronisch, omschakelbaar met de camera aan het oog).
Beeldkwaliteit super.
Misschien beantwoordt deze aan jouw wensen.
Groeten,
Armand