ervaringen gevraagd fotograferen met lcd-scherm bij zon

• cora

Heb momenteel een spiegelreflex maar denk er over om over te stappen naar een systeem-camera, bijvoorbeeld de olympus pen.

Het grootste min-punt in mijn ogen is dat de meeste systeemcamera's geen zoeker hebben, maar dat je vanaf het lcd scherm fotografeert.

Ik fotografeer veel tijdens reizen in azie, daar schijnt de zon vaker en feller dan hier in Nederland. Ik ben bang dat ik met een fototoestel met lcd-scherm de helft van de tijd te weinig goed kan zien wat ik fotografeer.

Wat zijn jullie ervaringen?

• JeroenW

Denk dat je gelijk heb. Er zijn maar heel weinig LCD schermpjes die in volle zon en met je zonnebril op goed zichtbaar zijn.

• sipke

Daar komt bij dat je met gestrekte armen veel meer last hebt van bewogen foto's

• Armand

Vergeet dit soort camera's. Ik heb een Sony Nex uitgebreid getest. Waardeloos en weggegooid geld.

Olympus PEN heeft een losse electronische zoeker, maar die is heel duur.

Voor het digitale tijdperk was er geen camerafabrikant die het in zijn hoofd haalde om een camera te maken zonder zoeker.

Om als fotograaf de regie over je foto's te voeren is een goede zoeker van het grootste belang.

Dus ontkom je niet aan een spiegelreflex camera, een toestel met een goede optische zoeker (Leica) of een brugcamera met een electronische zoeker.

Fotografeer je snel bewegende onderwerpen (sport) dan is een reflex eigenlijk de enige optie als je automatische scherpstelling wilt.

Een electronische zoeker is aanzienlijk trager.

De LCD schermpjes achterop de camera zijn alleen geschikt voor het terugkijken van je foto's. Als zoeker zijn ze ongeschikt.

Let ook op het sensorformaat.

Hoe groter de sensor hoe hoger de beeldkwaliteit. Een reflex heeft een sensor van 18/24 mm of 24/35 mm. De laatste zijn heel duur.

Het aantal pixels is totaal irrelevant.

Suces,

Armand

• cora

Hallo Armand, je hebt de sony nex uitgebreid getest, waarom vond je hem waardeloos, vanwege het gemis van een zoeker?

was het verder wel een goede camera? of had de camera nog andere min-punten.

Ik heb zelf naast mijn spiegel reflex ook een compact camera van 8 jaar oud, maar als ik daarmee in de zon sta dan zie ik niks tot bijna niks. Ik nam aan dat de huidige lcd schermpjes van een betere kwaliteit zijn dan mijn 8 jaar oude compact camera.

Ik denk er hard over om de aankoop voor nu uit te stellen, juist vanwege het gemis van een zoeker.

Maar ik zag dat Sony in november 2011 de sony nex 7 op de markt gaat brengen. Deze camera heeft een lcd scherm en een ingebouwde electronische zoeker, . 24.3-megapixel sensor.

Ik weet niet wat ik hiervan mag/moet verwachten, maar het combineert wel mijn wens van een lichtere/kleinere camera en het hebben van een zoeker.

• Armand

Hoi Cora,

Ik heb met de Sony Nex ongeveer 300 foto's gemaakt. Verreweg de meeste waren onderbelicht. Dit komt doordat je als je de camera vast pakt met je duim ongemerkt op de instelknopjes drukt.

Je moet dus eigenlijk na elke opname controleren of er niets per ongeluk is versteld en zo ja, dat terug zetten.

Je moet dan wel op het LCD scherm kijken en dat kan alleen als je niet in het felle licht staat.

Als zoeker is het LCD scherm in helder zonlicht net zo onzichtbaar als bij alle andere compactcameratjes.

Sony levert wel een losse zoeker, maar daar heb je weinig aan omdat die optisch is en zich niet aanpast aan de verschillende lenzen of zoomstanden.

Kortom een heel irritante camera met een beperkt gebruiksgebied.

Persoonlijk vind ik het formaat van een reflexcamera nogal onhandig groot om steeds bij je te dragen.

Compactcamera's zijn wel klein, maar hebben dus geen zoeker en ook een veel te kleine sensor en dus matige beeldkwaliteit bij flinke vergrotingen.

Sinds een paar maanden gebruik ik naast mijn andere camera's een Fuji X100.

Om onderweg altijd bij je te hebben een ideaal camera'tje. Grote 18/24 mm sensor ,fantastische hybride zoeker (optisch of electronisch, omschakelbaar met de camera aan het oog).

Beeldkwaliteit super.

Misschien beantwoordt deze aan jouw wensen.

Groeten,

Armand

• GJvdZ

Het ontbreken van een zoeker (een LCD scherm achterop beschouw ik niet als zoeker, maar als monitor) is volgens mij al voldoende reden om een camera af te serveren. Zeker in deze prijsklasse.