fotograferen in donkere ruimtes

• wim

hallo allemaal.

ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een FF finepix S2100HD.

het toestel bevalt mij uitstekend, over de kwaliteit van de foto's ben ik ook zeer tevreden.

wat mij echter niet goed lukt is het maken van een goede foto in een donkere ruimte zoals bijvoorbeeld een kerk of een kasteel.

in de bijgeleverde gebruiksaanwijzing kan ik niet (goed) vinden hoe je het toestel moet instellen voor het maken van foto's in een donkere ruimte. op internet heb ik eveneens gekeken zonder resultaat.

wie kan mij in deze even op weg helpen?

groeten

wim.

• JeroenW

Ligt eraan wat er niet lukt

• de tobfotograaf

Wat ik zelf doe is de iso ca. 2 stops omhoog, hierdoor blijft de ruis nog aanvaardbaar en 2 stops onder belichten. e.e.a. hangt ook af van het al dan niet gebruik van een statief en/of meubilair waar ik mijn camera op kan zetten. Ook leunen tegen een pilaar levert redelijke resultaten op. Bij uit de hand fotograveren, gebruik ik altijd de zelfontspanner (2 sec.),

Waarom 2 stops onderbelichten? In donkere kerken heerst een bepaalde sfeer die ik op de foto wil teugvinden. Het weinige licht in een kerk, wordt door de belichtingsautomaat gecorrigeerd en geeft dus een “overbelichte” foto en dat wil ik niet hebben.

De genomen foto vergelijk ik dan met wat ik in de kerk zie. Het moet bij mij er ongeveer gelijk uitzien. Indien de foto er toch nog iets te donker uitziet (er moeten vanzelfsprekend details zichtbaar blijven) kun je overwegen om toch iets langer te belichten.

Het gebruik van statief is vanzelfspreken aan te raden, maar die heb ik niet altijd bij mij.

• Antony.

de tobfotograaf Schreef:

——————————————————-

> Het gebruik van statief is vanzelfspreken aan te

> raden, maar die heb ik niet altijd bij mij.

En je noemde het al: maak gebruik van kerkmeubilair, een kast, een stoel, camera vwb kijkhoek juist instellen, zelfontspanner toepassen. Klik.

• wim

heren, bedankt voor de reacties tot nu toe.

met mijn vorige camera, verder een rotding, kon ik eenvoudig de sluitertijd verlengen door de knop vast te houden. daardoor kon ik tegen een meubel of met een statief heldere foto's maken in een kerk.

in de instellingen van mijn FF finepix S2100HD kan ik een dergelijke instelling niet vinden.

dus misschien werkt het anders.

de foto's die ik tot nu toe, met allerlei geprobeerde inslellingen zijn wazig of heel korrellig.

misschien is nu mijn vraag wat duidelijker.

ik hoop dat iemand mij even op weg help in de geheimen van mijn FF finepix S2100HD.

groet

wim.

• GJvdZ

Camera op statief, laagste ISO stand, camera op handmatig (M) zetten, en spelen met diafragma en sluitertijd totdat je het gewenste resultaat hebt. In de engelstalige handleiding staat op pagina 45 hoe je de camera moet instellen.