Wel of geen zonnekap?

• Rob Pols

Ik merk veel verschil bij het wel of niet opzetten van een zonnekap bij het fotograferen bij direct zonlicht. Hoe is jullie ervaring? Zijn er ook prikborders die de zonnekap als waardeloos opvatten en hem niet of nauwelijks gebruiken? Of zijn er fotografen onder jullie die niet zonder kap kunnen?

Rob P.

• Joop

Ik gebruik altijd de zonnekap. Ik heb bij al mijn objectieven ook een zonnekap en ze worden in de tas ook opgeborgen met de zonnekap erop. Maar om nou te zeggen dat ik niet zonder kan.

• Ramrod

Als je een polarisatie filter gebruikt , zou je dan in principe minder met een zonnekap kunnen werken ?

• GJvdZ

Nee, dat staat daar los van. Een zonnekap zorgt ervoor dat invallend licht wordt afgeschermd. Een pol filter zorgt ervoor dat reflecties worden verminderd waardoor o.a. kleuren verzadigder worden.

Bijkomend voordeel van een zonnekap is dat de frontles wat extra bescherming heeft.

• JeroenW

Zonnekap scheelt enorm. Beschermt ook de voorkant van je lens nog 's extra.

• Wim_Zon

Ik zorg er altijd voor dat ik de zon in mijn rug heb.

Heb ik de zon van opzij dan pas ik mijn WB aan.

Voor bescherming van mijn lens gebruik ik een UV filter.

Vind het objectief zonder zonnefilter al groot genoeg.

Heb ik iets te veel zonlicht op de foto dan corrigeer ik dat in Lightroom.

• Joop

Kijk de naam zonnekap is een foutieve naam. Het is niet bedoeld voor alleen zonlicht. En een UV filter zorgt altijd voorbeeldverlies en voor afwijkingen.

Lees hier alles over de werking zonnekappen of lenshoods http://toothwalker.org/optics/lenshood.html