Nikon D3100 landschap

• Rob Pols

Beste mensen,

Sinds een maandje heb ik een Nikon D3100. Met mijn vorige camera - de D40 van hetzelfde Nikon - fotografeerde ik landschappen en stadsgezichten vaak met stand 'Landschap". Heldere beelden, de juiste scherpte en vrij natuurlijke kleuren.

Met de D3100 in diezelfde stand zijn de kleuren echter onnatuurlijk verzadigd, te hard en veel te fel. Weet iemand of hier iets aan af te stellen valt? De witbalans is in deze stand niet te wijzigen. Wel kun je de ISO-waarde aanpassen, maar dat haalt niet veel uit. De kleuren blijven te hard. Met fotograferen in Manual en stand “P” zijn de kleuren wel natuurgetrouw, maar dan mis ik toch dat scherpe dat ik altijd had met de D40.

Misschien dat iemand het weet?

Rob P.

• sipke

Plaats eens een foto met de exif gegevens. Ik denk dat de instelling zoals die je nu gebruikt niet gewijzigd kan worden en zul je waarschijnlijk zelf de camera in moeten stellen of gebruik stand P. ISO veranderen is geen optie, tenzij je in schemer fotografeerd.

• JeroenW

Nikon heeft een setje instellingen wat een zo groot mogelijk publiek moet aanspreken. Bij een landschap hoort dat heel verzadigd te zijn.

Je zou er de handleiding 's bij moeten pakken maar waarschijnlijk valt er weinig aan te doen. Zelf de jpg instellingen aanpassen tot iets wat je goed vind kun je doen maar waarschijnlijk heeft dat alleen effect in PASM stand

• de tobfotograaf

Nou let ik nooit zo op Nikon, omdat ik met Canon fotografeer, maar heeft de D3100 veel mee pixels dan de D40? Dat kan de oorzaak van wat scherpteverlies zijn. Wat de kleuren betreft kun je nog je instelling van die twee DSLR's met elkaar vergelijken?

• sipke

De D40 was één van de eerste DSRL toestellen voor amateurgebruik van Nikon. Weet zo niet welke resolutie mogelijk is maar zal lager liggen dan de D3100. Weet niet of de toestellen van Canon de bedoelde functies hebben die hij gebruikt maar dat zijn automatische standen en kun je alleen meer of minder licht geven. Ik kom nooit in die groep mogelijkheden.

• JeroenW

Nee. De D40 had de oude 6mpix sensor. De d3100 heeft de nieuwe 14mpix sensor. Heb ‘m recentelijk ’s geprobeerd, camera is echt heel capabel.

• Rob Pols

De afgelopen weken heb ik de D3100 waar mogelijk getest; geen bloem, landschap, trapgevel, molen, kerktoren of dorps/stadsgezicht is veilig. De stand P met ISO 200 is nu mijn standaard voor het meeste werk, met soms 100 ISO voor landschappen bij veel zon. De foto's zijn zachter maar ook dynamischer geworden. Spannender, in zekere zin ook.

Ook heb ik het formaat op M (medium) gezet (wel op Fine laten staan). Dat scheelt behoorlijk qua opslag en openen van foto's. Dit formaat is bovendien vergelijkbaar met de L (large) op de D40…. Wat ik ook niet wist was dat de elfpuntsfocus in bepaalde standen niet staat ingeschakeld en dat je dan automatisch een enkelveld of een vierpuntsveld selecteert. De foto's met ‘de elf puntjes’ zijn veel meer naar mijn zin, maar je moet deze camera echt even door krijgen. Bij de D40 ging het een stuk vlotter, maar die had dan ook veel minder mogelijkheden. Pluspunt van de D3100 vind ik de mogelijkheid in het menu de horizon recht te zetten. Ideaal!

Groeten,

Rob P.

• Votovilozoov

Ik snap eigenlijk nooit waarom mensen P gebruiken.

Diafragmakeuze moet je nooit aan de camera overlaten, dat is gewoon te bepalend voor fotowerk met een SLR

Verder is het instellen van een lagere resolutie dan de camera “native” heeft ook tamelijk onzinnig.

Het plaatje wordt in de camera omgerekend naar een lagere resolutie, waarbij je gewoon kwaliteit weggeeft.

Verder moet je de instelling van de focuspunten ook noooit aan de camera overlaten, omdat de kans dat er wordt gefocust op een plek die jij niet wil reeel is.

Beetje meer theoriekennis kan geen kwaad.

• de tobfotograaf

Ja dat is nou eens handig. de horizon recht zetten. Zelf lukt mij dat aardig maar ik geef eerlijk toe dat het ook wel eens mis gaat.

Grappig is dat ik pas vakantiefoto's gezien heb van iemand die in Italie geweest is . alles foto's schuin (duidelijk aan de horizon te zien) maar de toren van Pissa stond toevallig recht….!

• JeroenW

P is handig als je de camera aan een ongeschoold persoon geeft.

Wat de resolutie betreft..ik heb de indruk dat dat bij nikon al heel vroeg in het proces gebeurt. Ik heb die test ook wel 's gedaan en de kwaliteitsverschillen zijn echt uiterest minimaal.

Focussen heb je een punt, als je enigszins de tijd hebt kies dan zelf een punt uit