Keuze compactcamera

• Lieke

Beste fotografie deskundigen.

Ik vind het erg leuk om mooie foto's te maken en ben opzoek naar een de beste compactcamera van dit moment.

Ik heb getwijfeld tussen een spiegereflex en compactcamera maar verkies een compactcamera voorlopig nog boven de spiegelreflex ivm handzaamheid en doeleinden. Wie kan mij helpen? Wat is op dit moment de beste compactcamera op de markt, welke compactcamera maakt de mooiste foto's ? Ik las op internet o.a. over de Olympus XZ-1 en Canon G12, maar wellicht zijn er nog veel meer modellen. (Kleur wit vd camera is geen must; wel een pré)

Ik hoor graag uw advies. Bedankt alvast.

Mvg lieke

• Antony.

Canon Powershot SX20 IS. Ik zeg niet dat dit de beste compact is, maar ik gebruik hem al een dik jaar met prima resultaten.

• Wim_Zon

Als je voor perfectie gaat kan je eigenlijk niet om een spiegelreflex heen.

Ook de snelheid waarmee je de foto's maakt is beter.

Er is nauwelijks sprake van een vertragingstijd wat bij compactcamera's nog wel eens uiteen kan lopen.

Deze moet namelijk zo kort mogelijk zijn.

Met een compact camera is het zaak dat je hem goed vast kan pakken en de toetsen goed kan bereiken.

Sommige hebben een ingebouwde zoeker terwijl heel veel van die apparaatjes deze niet meer hebben.

Ook hebben sommige modellen een LCD zoeker wat niet mijn voorkeur heeft.

Bij compact camera's gaat het in principe meer om de extra snufjes dan om daar een perfecte foto mee te maken en dat is jammer.

Let bij de aankoop evt. ook op het gebruik van batterijen i.p.v accu want die modellen zijn ook nog steeds leverbaar.

• GJvdZ

In het segment wat je noemt zou ik gaan voor de Canon G12 of the Nikon P7000 (die lijken heel erg op elkaar). Je hebt dan behoorlijk kwaliteit in handen en in de meeste gevallen is het verschil met een DSLR minimaal. Je hebt dan een compact, maar wel alle (instel)mogelijkheden van een DSLR.

• lieke

Is de Canon g12 beter dan de Olympus XZ1?