In juli 2007 schafte ik een gloednieuwe Nikon D40 aan á 600,-. Ik heb er al die tijd veel plezier aan gehad en verschrikkelijk mooie foto's mee gemaakt. Afgelopen week, op de terugweg van een paar dagen Brugge, gaf hij tijdens het maken van een foto tijdens een tussenstop in Goes ineens de geest. Gelukkig gebeurde het daar pas en niet in Brugge, maar dit terzijde. Een vertragend raar klikgeluid en vervolgens stond de zoeker op zwart. Eerste conclusie van de fotowinkel na het toestel te hebben geopend luidde dat de sluiter het heeft begeven en dat de spiegel ook beschadigd is.
Er wordt nog een poging gedaan bij de reparateur een offerte voor herstelmogelijkheden aan te vragen, maar eventueel herstel zal vermoedelijk minstens 150,- gaan kosten, ongeveer de waarde van de camera nu. De winkelier vertelde mij ook over het maximum aantal ‘clicks" waarop een sluiter is berekend. Achteraf kom ik inderdaad wel op enkele tienduizenden clicks over die vier jaar gemeten (gemiddeld 150-200 foto’s per week). Alleen: dit had ik graag wel wat eerder geweten. De camera is inderdaad intensief gebruikt, maar altijd met beleid; er zit bij wijze van spreken nog geen krasje op. Moet ik dan minder foto's maken of zo? Daar moet zo'n camera toch tegen kunnen? Hoe dan ook, ik vind dat je van een dergelijke investering toch mag verwachten dat hij minstens een jaar of vijf meegaat.
Wat nu? Ik heb een 18-200 mm Sigma lens en de standaard 18-55 mm van Nikon die ik kan blijven gebruiken als ik weer tenminste een andere Nikon(body) koop. Ik heb echt niet de behoefte nu wéér een bedrag van 600,- uit te geven voor een camera die er over drie-vier jaar weer mee kapt!
Wat is een goed alternatief? Is een Nikon 3100D een goede vervanger?
Conclusie: niet teveel foto's maken?!
Graag jullie ideeën hierover. Alvast bedankt.
Rob Pols, Vlaardingen