Welke lens bij canon 400d

• Wiberpat

Ik heb een canon 400d en heb daarbij naast de kit lens ook een EF 75-300mm 1:4-5.6.

Nu wil ik een lens aanschaffen waarbij je binnen makkelijk foto's maakt, maar ook buiten van verder af. Dat vooral op vakanties. De vraag is nu welke lens is daar het beste voor?

• Rudo

Even voor alle duidelijkheid want je wil een lens voor binnen en met die lens wil je ook van verderaf fotograferen. Ik mag aannemen dat je bedoelt dat je dingen van veraf dichtbij wil halen. Dan praat je dus over een telelens, maar een telelens zul je niet zo gauw binnenshuis gebruiken…..

Dus wat wil je precies doen met die lens!

Groetjes van Rudo

• Wiberpat

Veraf is misschien niet goed geformuleerd. Het gaat erom dat ik niet iedere keer van lens hoef te verwisselen en een betere lens dan de kit lens. Voor het echte veraf heb ik de andere lens, maar ik wil een betere lens die binnen ook zeer functioneel is.

• Rudo

Dan zou ik als ik jou was eens kijken naar de 15-85 van Canon. Heeft duidelijk meer groothoek (15-18mm) en heeft ook meer telebereik (55-85mm)

http://www.kamera-express.nl/productdetail.aspx?id=29743

Daar komt bij dat deze lens goed uit de test komt

http://www.photozone.de/canon-eos/465-canon_1585_3556is

Wellicht is het prijskaartje een beetje fors, dan zijn er wellicht andere opties, zoals de Sigma 17-70 (maar die reikt minder ver en komt duidelijk minder goed uit de test) of de Sigma 18-125 (die reikt nog verder, maar komt ook nog iets minder goed uit de test dan de 17-70)

Canon maakt ook nog de 18-135, maar die scoort zwaar onvoldoende op deze testsite.

Dus ik zou voor de 15-85 van Canon gaan, en als je daar nu het geld niet voor hebt, dan even doorsparen.

Groetjes van Rudo

• Wiberpat

Bedankt voor je advies. De prijs ben ik niet zo van geschrokken omdat ik weet dat een beetje lens duurder is dan de camera. Twijfel alleen of ik er gelijk een zonnekap bij bestel.

• Rudo

Wiberpat Schreef:

——————————————————-

> Bedankt voor je advies. De prijs ben ik niet zo

> van geschrokken omdat ik weet dat een beetje lens

> duurder is dan de camera.

Dat klopt helemaal, en meestal gaat een lens ook meerdere camera's mee.

>Twijfel alleen of ik er gelijk een zonnekap bij bestel.

Tja… procentueel gezien is het een klein verschil, maar het blijft wel geld natuurlijk. Je hebt hem misschien niet zo heel vaak nodig, maar die keren dat je hem echt nodig hebt zul je hem echt missen.

Groetjes van Rudo

• Joop

Zonnekap, eigenlijk een foute benaming, altijd mee bestellen.

Als je geen zonnekap gebruikt bij veel licht ( zoals bij sterk zonlicht) heb je kans op lensflare.

Lensflare ontstaat door meervoudige reflectie aan de lucht/glas overgangen in een objectief. De reflectie kan zo uiteindelijk weer de film of chip bereiken zonder direct van het object te komen. Het is vaak een indirecte (gereflecteerde) afbeelding van de lichtbron, waarbij de vorm van de diafragma opening zichtbaar is.

Ten tweede kan de zonnekap ook nog dienen als bescherming tegen de lens. Tegen stootjes of krassen.

• Léon

Een objectief waarmee jij al betere resultaten kunt behalen is de EF-S 17-85mm IS USM.

Een walkaround lens voor de beginner.

Deze lens kan je bij mij uitproberen.