Welke Macro lens kan ik het beste aanschaffen?

• web-aapje

Wie kan mij adviseren over welke macro lens ik het beste kan aanschaffen?

Sinds kort fotograveer ik met een Canon 450D, en wil de echt kleine dingetjes gaan fotograveren , een vliegje, een mier, het hart van een bloem ,enz enz..

Ik heb bij mijn camera 2 lenzen een Canon EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 IS en een Canon EF-S 55-250mm 1:4-5.6.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,

Klaas

• JeroenW

Insecten is 60mm erg kort. De 90mm tamron, 100mm tokina en 105mm sigma zijn prima net als canon's eigen 100mm. Zelf heb ik gekozen voor de 100mm tokina vanwege de prijs en bouwkwaliteit.

• Marlies1

Ik heb er twee, een vivitar 55 mm macro voor de heel kleine dingen

en een pentax 100 mm macro voor iets meer afstand.

het hangt er gewoon vanaf wat je wilt fotograferen.

Met de 55mm moet je voor de meeste insecten wat te dichtbij komen, maar met de 100 mm macro maak ik de volgende foto niet zonder erg veel te croppen:

• Jet

Mooie foto's Marlies.. (tu)

• Jet

Zelf heb ik de sigma 105mm.

Maar waar ik tegenwoordig ook wel hele mooie close-up's mee maak is de 50mm 1.4 met tussenringen.

Soms zet ik ook de tussenringen tussen de macro en de body.. dan kan je nog dichterbij komen. Maar dat is omdat ik een grote voorkeur heb voor een hele krappe dof (scherpteveld)

• Marlies1

Tussenringen gebruik ik ook op de macrolenzen en op mijn 50 mm 1.4.

Werkt ook heel fijn.

• knipoogje

Ha, dus tussenringen worden nog wel gebruikt, nu in het digitale tijdperk??? Ik vond dat altijd heel praktisch en prijsbesparend tov objectieven! En was er zodoende met normale objectieven prima macro's te maken.

Dus dat kan nòg?

Ook met een Sony alpha 300?

• Marlies1

Ik denk dat het geen probleem is met de sony mits je handmatig de instellingen doet en je in het menu kunt aangeven dat hij de diafragmering die je handmatig op de lens instelt moet lezen/gebruiken.

Moet je even in je handleiding kijken.

• Jet

Zelf fotografeer ik met de Sony A700. In combinatie met de Sigma 105mm macrolens en tussenringen die geschikt zijn voor de Sony werkt de autofocus nog, hoewel de dof vaak zo krap is dat je toch handmatig scherpstelt om het op het juiste punt te krijgen.

Wat je dacht ik eerder schreef dat je daardoor verder van je onderwerp kon blijven klopt niet. Je kan juist dichter op je onderwerp komen en je hebt maar een beperkt scherpstelgebied.

Om verder van je onderwerp te gaan heb je een extender nodig. Een extender voegt meer mm - ten koste van stops licht/diafragma - toe. Een extender is niet op iedere lens te gebruiken. Tussenringen wel.