raw bewerken jpg

• Peke

Hallo,

Ik laat mijn foto's wegschrijven naar mijn kaartje in jpg en raw.

Als de jpg mooi is doe ik er niks mee en anders bewerkt ik de raw.

Dat doe ik dan met Image Data Lightbox SR dat heb ik bij mijn nex 5 gekregen.

De raw is 14,2 MB.

jpg is 4,72 MB

Na het bewerken van de raw omzetten naar jpg.

Nu is de nieuwe jpg maar 1,32 MB

Is dat groot genoeg om er een mooie foto van te laten afdrukken??

Doe ik iets verkeerd misschien?

Alle tips zijn zeker welkom.

Bedankt Groeten Peke

• sipke

Kijk eerst eens of je de compressie in kunt stellen van dat programma, want het lijkt me dat er wel erg veel afgeknabbeld wordt. Ik heb ook wel dat door volledig onbekende oorzaak af en toe kleuren van JPG anders zijn dan RAW maar dat is alleen in mijn fotobewerkingsprog. Als ik het in Irvanfiew open dan is RAW en JPG gelijk. Kopieer ik de de file en plak die in het foroprog dan heb ik dezelfde kleuren als in Irvanfiew

• Peke

even een herstel.

het is Image Data Converter SR.

Ik sla op:

4=hoge compressie

• Peke

sipke Schreef:

——————————————————-

> Kijk eerst eens of je de compressie in kunt

> stellen van dat programma, want het lijkt me dat

> er wel erg veel afgeknabbeld wordt.

Dus moet opslaan op hogere kwaliteit.

wist niet dat het kon maar dankzij u antwoord heb ik het nu aan kunnen passen

Bedankt.

Zijn er meer mensen die dat progje gebruiken?

Zo niet welke dan wel?

Groet

• Rudo

Ik gebruik een programma van Nikon, maar in het verleden heb ik ook wel lightroom gebruikt.

https://store2.adobe.com/cfusion/store/html/index.cfm?event=displayProduct&categoryOID=4400038&store=OLS-NL&uc=1

Groetjes van Rudo

• Jet

Ja..met de sony camera dit programma gekregen maar ik gebruik dit programma bewust niet omdat het zwaar waardeloos programma is.. Vind ik dan.

Juist omdat ik de compressie beroerd vind en de instellingsmogelijkheden rottig wat betreft dpi.

Ik werk met Paint shop pro 12 en adobe CS4 en soms Silkypix.

• Peke

Ik heb adobe CS2 maar die opent geen raw.

misschien dat ik een plugin moet hebben??

• Jet

Mogelijk.. geen idee of het dan wel werkt.

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3587

• de tobfotograaf

Kleuren kunnen anders worden door je monitor. Je monitor dient voor kleurbewerking regelmatig gecalibreerd te worden. Maar ook een gecalibreerde monitor kan aan de bovenste rand van je monitor andere kleuren geven dan aan de onderkant. Dit heb ik ontdekt door dat dezelfde kleuren in een excelbestand boven en onder op de monitor anders er uit zien. Nu heb ik zelf geen gecalibreerde monitor en heb er dus geen ervaring mee, of calibratieapparatuur en software daar rekening mee houdt.