Canon 60 icm met welk objectief?

• Marco

Hallo,

Ik wil een spiegelreflex camera kopen en nu is mijn oog gevallen op de Canon 60D

alleen vind ik het heel moeilijk om daat een goed objectief bij te vinden

ik wil voornamelijk foto's maken van de kinderen zowel binnen als buiten en vakanties, dagtochtjes en verjaardagen etc etc..

ik twijfel tussen de volgende 2

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Canon EF 24-70mm f/2.8L USM

wat is jullie mening over deze lenzen en wat zouden jullie mij adviseren?

mvg Marco

• Joop

Waarom deze 2 objectieven?

Volgens mij heb je geen F/2.8 objectieven nodig volgens jou omschrijving.

Zou eerder Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM aanbevelen. Kwalitatief goede objectief.

• Rudo

Het zijn allebei hele goede objectieven, waar je veel plezier van kan hebben.

Als je ook op verjaardagen van je kinderen foto's wil maken zul je toch wat wijder moeten kunnen dan de 24-70 je te bieden heeft…. dus mijn keus van deze twee zou de 17-55 zijn. Voor sommigen is zelfs de 17mm nog niet wijd genoeg, en kopen er een groothoeklens bij (bijvoorbeeld een Tokina 12-24). Als ook dat jouw intentie is dan zou wellicht de 24-70 wel de betere keus kunnen zijn……

Als je van je buitenspelende kinderen foto's wil maken is 55 of 70 mm niet lang genoeg tenzij je echt vlakbij ze gaat zitten wat tot gevolg is dat ze zich makkelijk bewust worden van de camera….. Een telelens geniet voor buitenspelende kinderen bij andere fotografen, vaak de voorkeur (bijvoorbeeld een Canon 70-300) Dus om een totaal pakket te hebben zou ik zeker even kijken of de lenzen die jij benoemt wel voor alles wat jij wil fotograferen, voldoet. En als de lens inderdaad niet aan alle wensen voldoet, dat je dan ook weet welke concessies je moet voldoen.

Groetjes van Rudo

• Marco

hallo Rudo,

bedankt voor je reactie.

ik heb nog geen ervaring met spiegelreflex camera's en het is voor mij nog moeilijk om een inschatting te maken of 17 of 24 qua groot hoek bereik afdoende is.. wellicht dat ik na enige tijd als nog tot de conclusie kom dat ik inderdaad een andere groothoek nodig heb..(liever niet eigenlijk omdat dit tocch vervonrming geeft) en ik verwacht niet dat ik deze lens heel veel zal gebruiken..

maar ik vind dit een moeilijk punt om een keuze in te maken..

verder besef ik mij dat ik voor buitenspelende kinderen meer heb aan een telelens iets wat ik in een later stadium zeker aan zal schaffen..

maar voor nu is mijn opzet eigenlijk om een ‘'basis’' camera te kopen maar ik later evt. eea op uit kan breiden qua lenzen maar wil wel deze camera zo breed mogelijk gebruiken..

nu weet ik dat de 60d geen full frame camera is en dat dus 17-55 anders over komt als met een full frame camera maar qua budget en ik als amateur vind dit nu geen optie..

kan ik hier nog meer nadelen van onder vinden?

gr Marco

• Votovilozoov

Een niet te duur en redelijk alternatief is de wat oudere FF lens EF24-85 F3.5-4.5 USM , minder groothoek als een 18-55 , maar meer tele.

Is 2e hands voor 100€ wel te vinden, veel lens voor weinig geld.

Kan je voor meer groothoek er nog een 18-55 IS bij nemen….

• Gregoir

De 24-70 is natuurlijk een prima lens met een stevig prijskaartje van ± € 1000,- Door zijn gewicht maakt hij de camera enigszins topzwaar heb ik gemerkt toen ik deze lens mocht uitproberen.

Wat je kunt overwegen is de aanschaf van 2 lenzen, nl. de Tamron 17-50 2,8 en de Tamron 28-75 2,8. Beide lenzen evenaren optisch gezien de Canon, maar zijn bouwtechnisch natuurlijk wat minder. Deze lenzen kosten € 350,- p.st.

Ik gebruik beide lenzen al jaren en ben daar zeer tevreden over.

Succes met de keuze,

Gregoir

www.fotogregoir.dds.nl

• Rudo

Persoonlijk zou ik als ik jou was beginnen met de Canon 15-85. Is duidelijk goedkoper dan de andere lenzen, maar kan van behoorlijk wijd, naar korte telelens, en is dus een ideale lens om mee te beginnen.

Als tweede zou ik er dan ook een flitser bijkopen. Een flitser moeten gebruiken is wellicht niet het mooist voo de foto's, maar als je dan toch moet flitsen, doe het dan goed. Met een externe flitser heb je meer power en als je een beetje flitser koopt kun je ook nog de flitskop draaien zodat je het licht kan “bouncen” Ikzelf hem een Nikon D300s en daarmee kan ik draadloos mijn externe flitser gebruiken (dus die zit dan niet op de camera) en ook nog de ingebeouwde flitser gebruiken waardoor het licht mooier kan vallen dan alleen de externe flitser op de camera te gebruiken.

Wat ook nog een optie is is om bijvoorbeeld de Canon 50mm f1.8 er bij te kopen, dan heb je ook een lichtsterke lens waardoor je ook in moeilijker licht vaak nog zonder flitser uit de voeten kan.

Dan ben je ongeveer hetzelfde kwijt als de 17-55 en in ieder geval nog vorde;liger dan met de 24-70 en ben je wel een stuk completer.

Het is natuurlijk volledig aan jou!

Groetjes van Rudo

• Nikonsjoerd

Sigma heeft de 24-70/2.8 DG HSM, wellicht heeft iemand hier ervaring mee die je hierover kan adviseren.