adapter

• Peke

Beste fotografie kenner.

Ik heb een sony nex 5 gekocht.

Ik had een spiegelreflexcamera de nikon F50 dus niet digitaal en heb heb daar een sigma lens 70-210 bij.

Kan ik daar nog wat mee?

Via een adapter op mijn nex 5 gebruiken of zeg ik nu heel wat doms??

Is een analoge lens wel te gebruiken op een digitale fototoestel??

Wie helpt mij?

Bedankt Groet Peke

• GJvdZ

Van Nikon naar Sony gaat niet lukken. Gebruikt Sony voor de Nex toestellen nog de Minolta vatting? Zo ja, dan kan je oude Minolta objectieven gebruiken (uiteraard met verlies van bepaaalde functionaliteit).

• Peke

wordt op marktplaats wel een adapter aangeboden van nikon naar nex.

maar wil graag van mensen die er verstand van hebben of dit wel wat is analoog naar digitaal met een adapter.

heb er zelf geen verstand van of een nieuwe nex 5 een minolta aansluiting heeft.

misschien dat iemand hier dat weet.

bedankt iig voor je snelle antwoord.

• Rudo

Een adapter van Nikon naar NEX, heb je sowieso niets aan, aangezien je een adpater nodig hebt van NEX naar Nikon.

Het is per merk verschillend hoe lenzen uit het analoge tijdperk het doen op digitale camera's. Bij sommige merken kan het zijn dat oude lenzen het nog volledig doen op een digitale camera, bij sommige lenzen raak de autofocus kwijt, bij sommigene ook nog de lichtmetering en bij sommigen moet je echt alles handmatig instellen. Ook kan het zijn dat je soms een adapter nodig hebt om oudere lenzen van hetzelfde merk als je camera, er op te kunnen plaatsen. Het hangt ook allemaal af van de leeftijd van de lens.

Als ik jou was zou ik gewoon lekker op zoek gaan naar een nieuwe(re) lens voor je NEX camera in de zoom range van 70-200/300 mocht je zo'n dergelijke lens nodig hebben.

Groetjes van Rudo

• Peke

Dankje Rudo

Sony NEX 18-200mm F3.5-6.3 Zoomlens kost 800 euro :S

dus had de hoop dat ik mijn oude lens kon gebruiken.

Groet

• Rudo

Aha…. ik zie het probleem. Heb je deze al gezien? Met deze adapter kun je de lenzen van de “gewone” Sony camera's en volgens mij is de lens dan volledig compatibel, maar dat laatste moet je voor alle zkerheid even na vragen….

http://www.sony.nl/product/ddl-nex-5-nex-3-lenses-and-a-mount-adaptor/la-ea1

Groetjes van Rudo

• Peke

Rudo Schreef:

——————————————————-

> Met deze adapter kun je de lenzen van de

> “gewone” Sony camera's en volgens mij is de lens

> dan volledig compatibel,

>

> http://www.sony.nl/product/ddl-nex-5-nex-3-lenses-

> and-a-mount-adaptor/la-ea1

>

> Groetjes van Rudo

Ik heb geen “gewone” Sony les maar een nikon

veel dank voor je antwoord en de genomen moeite

• Jet

Nee.. je hebt geen Sony lens.. maar die zou je dan wel kunnen kopen.. of een Sigmalens met een Sony vatting. 70-300 van sigma is er al voor 160 euro.

sony 75-300 voor 229 euro. Je keuze door die sony adapter is dan veel en veel groter geworden in alle prijscategorieën.

Wel even uitproberen of de balans van een kleine camera met grote lens dan niet helemaal verstoord is.

Ik heb een Minolta lens uit het analoge tijdperk op de sony dsrl. En die doet het gewoon met alle functies. Maar kruisbestuiving tussen Nikon en Sony heb ik nog nooit van gehoord.

• Peke

Dankje Jet.

Een heel helder verhaal.

http://link.marktplaats.nl/404108750 is wel een adapter ervoor.

Maar als ik het goed heb dan zou de AF niet meer werken?

Groeten

• Rudo

Peke Schreef:

——————————————————-

> Maar als ik het goed heb dan zou de AF niet meer

> werken?

Dat is correct, die werkt inderdaad niet!

Met die adapter die ik voorstelde kan dus volgens mij alle lenzen met een sonyvatting geplaatst worden en werkt de AF wel (dacht ik), maar ja…… als je die adapter koopt en de 75-300 van sony, voor dat geld kun je ook bijna een Nikon D3100 kopen en daar past jouw Nikon lens wel op, ik weet echter niet zeker of d AF dan wel werkt.

Maar ja, je kan wellicht ook even wachten of Sony nog nieuwe lenzen gaat maken voor de NEX camera, dat lijkt mij haast wel. Achteraf gezien lijkt het alsof je beter een andere camera had kunnen kopen waarbij je meer lens keuze zou hebben.

Groetjes van Rudo