Ik heb ooit eens een document gehad waarin staat welke lenzen volledig compatibel zijn en welke helemaal niet. Het merendeel dat ik op ebay vond waren volledig niet compatibel (dus ook geen licht meter, en het was een officieel document van Pentax). Dat jij het prettig vind om handmatig scherp te stellen wil niet zeggen dat anderen dat ook prettig vinden…. dus dat stukje info kan je dan best meegeven als je begint over oude lenzen. Het merendeel van de mensen vind het namelijk niet prettig…. zeker als je het over het segment van instapmodellen hebt.
Daar komt bij dat ik met mijn autofocus ook zelf bepaal waar het scherpstelpunt ligt…..
Ook ik heb in het verleden een Pentax gehad (K10D), en ik vond hem veel trager focussen dan de Canon D40…… Het was wel een degelijke camera maar een aantal jaar geleden vond ik dat Pentax nog een hoop te leren had voor wat betreft de auto focus. De K20D had dezelfde focusmotor, maar hoe het tegenwoordig is weet ik niet.
Ik begrijp dat jij geen probleem hebt, met een trage auto focus als jij handmatig scherp stelt.
Groetjes van Rudo