welke camera ?????? ik weet het niet meer

• rikb

hallo deskundigen ;)

ik ben als spiegelreflexleek op zoek naar een goede camera. na diverse winkels zit ik bij de nex5, nikon d3100 of 5000 of de eos 500d dus ongeveer in dat budget. ik wil vooral vakantie foto's maken maar ook veel foto's van paardrijdende dochters. die rijden vooral in een binnenmanege waar het licht dus niet altijd optimaal is en ik bij voorkeur niet wil flitsen. jullie begrijpen het al welke is de beste keuze? hij moet dus snel foto's maken van een bewegend onderwerp in een slecht verlichte omgeving

graag jullie advies waarvoor vast heel veel dank

rik

• sipke

Het is maar net hoe slecht verlicht die omgeving is……… Maar je moet dit meer in je lens zoeken dan in je camera en ik vrees dat de lens die jij moet hebben ver boven je budget gaat.

• Acapulco

Het antwoord van Sipke is prima.

Daarnaast zou je de foto's kunnen schieten in de P stand i.p.v. de “groene” stand.

De P stand is ook een soort van automatisch stand maar hierin kan je veel meer dingen naar je eigen hand zetten.

Zonder dat jij je druk hoeft te maken over het instellen van de sluitertijd en diafragma.

Want die kiest hij automatisch.

Zo flits hij niet automatisch bij te weinig omgevingslicht en kan je witbalans vernaderen.

Maar ook de lichtsterkte van de evt. ingebouwde flitser kan je hierin regelen.

Zodat je deze op bijv. minimaal kan zetten waardoor hij maar een invulflitsje geeft en de flits veel minder op de uiteindelijke foto te zien is.

Of eigenlijk niet eens meer hoeft op te vallen.

Bij RAW heb je het grote voordeel dat al lijkt de foto bijv. te donker dat je deze met een opvullicht wel lichter kan krijgen.

En dan blijken de kleuren ook hierin opgeslagen te zijn.

Met een jpg opname kan deze vanwege de compressie wel eens voor een groot deel verloren zijn gegaan.

Om met RAW bestanden te kunnen werken heb je ook een fotobewerkings programma zoals bijv. Photoshop nodig.

• Marlies1

Kijk eens naar een pentax, daar zijn op marktplaats en ebay voor heel schappelijke prijzen oudere lenzen te koop en die werken prima op de nieuwe digitale body.

Je kunt dan zeer goede lenzen kopen bij een heel goede en betaalbare body.

De K20D heeft ook nog eens stabilisatie in de body zodat je die ook hebt met alle lenzen.

• Joop

A. Er zijn twee goede merken, Canon en Nikon. Ander merken niet naar kijken.

B. Voor in de paardemanege heb je eem lichtsterke obkjectief nodig. Moet dit een zoom objectief zijn dan gaat het in de papieren lopen en zit je zo aan de 1500 euro. Ga je voor een vast brandspunt objectief ben je ook al gauw 350 tot 1000 euro kwijt. Het kan allemaal veel duurder.

Maar hoe slecht is de manege verlicht, je kunt met moderen kamera's ook zonder dure lensen met hoge ISO,s toch goede resultaten behalen zonder veel ruis op te lopen.

C. Iedere spegelreflex kan jou opgegeven gevens aan. Alleen slechte verlichting verlangt goede objectieven en die zijn duur soms heel duur en zijn soms vele malen duurder dan de body. Maar advies begin te leren met de standaard objectieven. Daarna pas overschakelen op duurdere objectieven.

• Marlies1

Zeggen dat die twee dat de enig goede merken zijn vind ik persoonlijk erg kortzichtig.

• sipke

Er is maar één goed merk. Hasselblad. Maar die kopen we niet omdat we dan met € 50.000 naar het winkeltje moeten.

• Marlies1

Tja een Hasselblad daar droom ik alleen van maar mijn Pentax komt toch wel heel dichtbij X(

• Rudo

Marlies1 Schreef:

——————————————————-

> Zeggen dat die twee dat de enig goede merken zijn

> vind ik persoonlijk erg kortzichtig.

Daar kan inkomen, maar om te melden dat je heel veel goede lenzen kan vinden op ebay die het prima doen op een pentax body, vind ik ook geen correcte opmerking. Immers zijn er ook heel veel tweede hands lenzen die je volledig moet instellen, dus geen autofocus en / of geen licht meter.

Groetjes van Rudo

• Marlies1

Lichtmeting doet het zelfs bij de heel oude lenzen daar heb je een knopje voor.

Handmatig scherpstellen vind ik persoonlijk altijd het prettigst omdat ik dan precies bepaal waar de foto scherp moet zijn.