welke camera ?????? ik weet het niet meer

• rikb

hallo deskundigen ;)

ik ben als spiegelreflexleek op zoek naar een goede camera. na diverse winkels zit ik bij de nex5, nikon d3100 of 5000 of de eos 500d dus ongeveer in dat budget. ik wil vooral vakantie foto's maken maar ook veel foto's van paardrijdende dochters. die rijden vooral in een binnenmanege waar het licht dus niet altijd optimaal is en ik bij voorkeur niet wil flitsen. jullie begrijpen het al welke is de beste keuze? hij moet dus snel foto's maken van een bewegend onderwerp in een slecht verlichte omgeving

graag jullie advies waarvoor vast heel veel dank

rik

• sipke

Het is maar net hoe slecht verlicht die omgeving is……… Maar je moet dit meer in je lens zoeken dan in je camera en ik vrees dat de lens die jij moet hebben ver boven je budget gaat.

• Acapulco

Het antwoord van Sipke is prima.

Daarnaast zou je de foto's kunnen schieten in de P stand i.p.v. de “groene” stand.

De P stand is ook een soort van automatisch stand maar hierin kan je veel meer dingen naar je eigen hand zetten.

Zonder dat jij je druk hoeft te maken over het instellen van de sluitertijd en diafragma.

Want die kiest hij automatisch.

Zo flits hij niet automatisch bij te weinig omgevingslicht en kan je witbalans vernaderen.

Maar ook de lichtsterkte van de evt. ingebouwde flitser kan je hierin regelen.

Zodat je deze op bijv. minimaal kan zetten waardoor hij maar een invulflitsje geeft en de flits veel minder op de uiteindelijke foto te zien is.

Of eigenlijk niet eens meer hoeft op te vallen.

Bij RAW heb je het grote voordeel dat al lijkt de foto bijv. te donker dat je deze met een opvullicht wel lichter kan krijgen.

En dan blijken de kleuren ook hierin opgeslagen te zijn.

Met een jpg opname kan deze vanwege de compressie wel eens voor een groot deel verloren zijn gegaan.

Om met RAW bestanden te kunnen werken heb je ook een fotobewerkings programma zoals bijv. Photoshop nodig.

• Marlies1