Teveel overbelichting fotostudiokit

• Sandra mv Dylano

Ik heb vandaag een fotostudiokit gekocht.

Nu hebben wij hem aangesloten maar ik krijg steeds superoverbelichte foto's.

Ik heb de lampen al naar voren gezet, naar achteren, gericht naar allerlei kanten maar de foto's zijn meer wit dan wat anders.

Geprobeerd op de A stand en op de P stand (ISO 100) maar geen goede resultaten.

Ik ben maar een hobbyist die graag wat leuke foto's maakt van haar kind……portret en staand/zittende foto's.

Heeft iemand voor mij tips wat betreft zo'n set met lampen etc.

• Joop

En hoe word het setje aangestuurd, radiografisch of via de flitser.

*****************************************************************************************************************************************************************************************Waarschijnlijk niet draadloos (radiografisch). En hierin ligt dus je probleem. De pre flash van de flitser laat de trigger al afgaan voor de hoofdflits.

Wat gebeurt er de camera is nog aan het instellen en meet veel licht en plop een onderbelichte foto omdat op de tijd dat sluiter open gaat er geen flits licht meer is. Vaak is de oplossing een Infrarood setje of een radiografisch setje.

Iedere camera flitst twee maal, eenmaal om de camera in te stellen en dan komt de hoofdflits. Maar jij zult die nooit 2 flitsen zien zo snel gaat het achter elkaar maar zorgt ervoor dat jou foto's onderbelicht zijn. Jou flitsers gaan dan af op de pre flits.

Ik denk nog even mee, probeer het eens in de M stand (manueel). Bij heel veel merken word er dan maar 1 maal geflitst omdat je zelf alles insteld en de camera niks hoeft in te stellen.

*****************************************************************************************************************************************************************************************

Fout bovenstaande verhaal.

Ik heb het niet goed glezen, zij heeft het over overbelichting en ik over onderbelichting.

Als jou foto's overbelicht zijn dan betekend dat jou camera geen meting doet met de flitsset. Hij gaat dus wel af op de hoofdflits maar niet op de preflist.

Kun je de studeiokit ook instellen?

Als je met je camera op het * drukt en daarna een foto maakt heb je dan nog het probleem.

• Sandra mv Dylano

Het is inderdaad een setje wat aangestuurd wordt via de flitser.

We hebben nu de flitser van de softbox uitgezet en alleen het lampje ervan aangelaten. De flitsparaplu aan en dan krijg ik wat betere foto's maar er is geen scherpte in de foto's. Ook zijn het geen mooie kleuren…(wat gelig zeg maar)

• Remco Jan

Dat de foto's wat gelig zijn licht aan de witbalans instelling. Ik heb bij diverse studioflitsers gezien dat het licht wat geler is dan bij de “gewone” flitsers die je op de camera zet.

Verder zou ik gewoon een kabeltje of radiografisch de flitster aansturen, i.p.v. via de flitser en, zoals Joop ook al aangeeft, de camera op M zetten. Om het helemaal mooi te doen zou je een flitsmeter moeten gebruiken, maar je kan ook via trial & error de juiste belichting vinden (dat is alleen wat irritanter voor de modellen, maar als je met stillevens begint kan het prima.

Voor de scherpte: stel de camera handmatig in op de juiste afstand en het diafragma op de gewenste stand, en regel de flitssterkte van de flitser(s) totdat de belichting goed is. Je hebt zoveel variabelen dat je het spoor snel bijster bent. Dus zoveel mogelijk instellingen constant houden en met 1 variabele spelen. Ik zou ook eerst met 1 flitser beginnen, en pas later een 2e toe te voegen.

Er zullen ongetwijfeld ook andere manieren van aanpak zijn, maar voor mij werkte dit prima (en verhelderend).

• Sandra mv Dylano

Dank je voor de tips. Ik ben nog bezig met een fotografiecursus om wat meer te leren van fotograferen.

Dus ook van diafragma etc.

Zo te lezen heb ik nog veel te leren ;)

Van de week ga ik weer een beetje experimenteren.

Is het ook zo dat die lampen niet te dicht bij het model mogen staan? Kan het daardoor ook komen dat er overbelichting is?

• Janet

Ik had in het begin ook van die overbelichte foto's. Maar had ook mijn diafragma en sluitertijd niet goed ingesteld.

Daar zal je echt eerst mee aan de slag moeten als je nog niet zover bent in je cursus.

Ook je iso en witbalans is erg belangrijk.

Succes!

• JeroenW

'tuurlijk, hoe dichterbij, hoe meer licht.

Als het niet lukt, paar voorbeeldfoto's helpen, simpel schetsje in paint van je opstelling ook.