Waar beginnen

• Mirjamw

Hallo,

Ik wil me graag meer verdiepen in fotografie. Ik ben nu een gemiddelde vakantie-fotograaf, met een klein digitaal cameraatje - niets bijzonders. Vóór ik me in boeken, websites, cursussen en materialen stort graag tips en advies over waar te beginnen. Bijvoorbeeld; waar op te letten bij aankoop van een camera, zijn er cursussen in alle gemeenten en zo ja waar (ROC, of een creatief centrum of zoiets)?

• JeroenW

Waarom zouj eniet beginnen met een boek? Als jouw camera je toelaat om sluitertijd of diafragma zelf in te stellen hoef je niet meteen een nieuwe te kopen.

Veel gemeente's heeft het creatieve centrum ook wel een cursus fotografie. Sommige clubs organiseren ook wel een basiscursus.

• Gregoir

Als je toevallig in Midden-Brabant woont wil ik je in een 1 op 1 situatie wel op weg helpen. Doe ik in de wintermaanden wel vaker.

Groeten,

Gregoir

• sipke

Ik vraag me af of een cursus nog wel echt noodzakelijk is voor een hobbyfotograaf. Vroeger met rolletjes moest je vantevoren weten hoe het resultaat zou worden, nu kun je het meteen zien en zonodig de foto opnieuw maken. Lid worden van een fotoclub of ervaring delen met andere fotografen kan ook een goede zaak zijn.

Waar je met de aanschaf op moet letten? Je moet eerst voor jezelf antwoord vinden op wat je wilt fotograferen en wat je budget is. Is dat beperkt tot misschien € 1000 en wil je van allerhande foto's maken? Probeer dan binnen je budget te zoeken naar een camera met 2 of 3 lenzen. Tegenwoordig gaan camera's minder lang mee als vroeger, zo deed je vroeger 20 jaar met een spiegelreflex, nu is dat 5 jaar en mag je een opvolger kiezen. Meestal wordt er dan een duurder model van hetzelfde merk gekocht omdat anders ook de lenzen vervangen moeten worden. Daarom is het handig om een toestel te kopen met voldoende aanbod van lenzen al dan niet van vreemde aanbieders. Je kunt ook een goede gebruikte camera nemen dat kan je veel geld schelen, maar als je niet goed oplet kan het je ook veel geld kosten

• Jet

Misschien met googlen op gratis online fotografiecursus.

Er is genoeg op het net te vinden.

Naar de bieb gaan en daar een lading fotoboeken lenen.

Kijken naar waar je interesse ligt. Mensen, natuur, macro etc. etc. Wat vind je mooi.

Wat wil je allemaal leren.. wil je handmatig gaan instellen of denk je dat je op standje automaat blijft zitten.

Pas als je voor jezelf een duidelijk beeld voor ogen hebt kan je een camera en lenzen uitzoeken die daar het beste bij aansluiten.

Vorige week was er overigens een aanbieding bij de ACTION.

fotoboeken - 101 mogelijkheden met een digitale camera

Haal het maximale uit photoshop

en de digitale SRL bijbel of zo iets.. 3 fotoboeken. 3.95 euro per stuk.

• Oneill17

Hoi Mirjam,

Ik zou beginnen om dit prikbord leeg te lezen! Er staat zoveel op over alles wat je maar kunt willen weten.

Ook over de aankoop van een camera. Belangrijk is het budget en wat je wilt gaan fotograferen. Maar ook hoe de camera in de hand ligt, gewoon uitproberen dus.

Qua boeken kan ik je Scott Kelby's “Digitale fotgrafieboek” van harte aanraden. (ISBN: 978-90-430-1893-7) Dat is een samenvoeging van drie losse delen en van alles kun je er in terugvinden op een prettige manier geschreven, net alsof Scott naast je staat als je de betreffende foto wilt gaan maken!

Op Internet kun je naar D-Town-TV kijken. Indertussen al 57 afleverijngen met veel informatie op een handzame manier uitgelegd. D-Town-TV begon speciaal voor Nikon-gebruikers maar ze richten zich alweer een flink aantal afleveringen op algemeen DSLR-gebruik en ook op Canon-gebruikers.

Ik vind dat boek beter dan de Digitale Fotografie Bijbel van Michael Freeman. Dat is meer een allroundboek waar bijvoorbeeld ook veel informatie over studiofotografie instaat. Ook handig maar misschien nu nog niet.

Succes!

JW

• GJvdZ

Een cursus is altijd nuttig, ook al zie je direct resultaat. Je kunt inderdaad makkelijk zien of een foto gelukt is of niet, maar als je vervolgens geen idee hebt waar je moet beginnen om iets te verbeteren….