Aanschaf telelens groter bereik dan 55-250mm

• Miepje123

Ik heb sinds een jaar een canon 1000 met 18-55mm en een 55-250mm lens.

Nu ga ik binnenkort op vakantie naar Afrika en vind het leuk om dieren te fotograferen.

Maar aangezien de dieren niet naar mij zullen komen vraag ik me af of de 55-250mm voldoende is.

Als ik beslis om toch een andere lens aan te schaffen welke is dan het beste?

Wat is een goede lens die aansluit op de lenzen die ik al heb of kan ik het beter 1 of beide lenzen inruilen voor een andere?

Ik wil niet te veel slepen dus hij moet qua gewicht en formaat hanteerbaar zijn en goed mee uit de hand kunnen fotograferen omdat ik geen statief meeneem.

En is het verstandig om een lens te kiezen van canon of kan dat ook van een ander merk zijn?

• Rudo

Als je een groter bereik wil hebben dan wat je nu hebt, zul je een lens moeten kopen van minimaal 400mm. Met 400 mm zoom je duidelijk verder in dan de 250mm die je nu hebt…. maar menigeen is verbaasd hoe weinig het eigenlijk scheelt.

Als je bij Canon blijft, is de lichtste en goedkoopste optie, een 400mm lens (geen zoomlens, maar een vast brandpunt, ook wel prime lens genoemd) Die weeg 1250 gram (ongeveer 3 keer zo zwaar als de 55-250)….. echter geen stabilisatie.

Een andere optie is de Canon 100-400. Die weegt ongeveer 1400 gram en is duurder dan de 400mm lens, kost namelijk ongeveer 1250 euro maar heeft wel stabilisatie

Andere opties zijn de 80-400 van Sigma, maar die weegt nog zwaarder, namelijk 1750 gram. Wel weer wat goedkoper dan de 400mm lens van Canon, maar altijd nog dik boven de 1000 euro. Wel met stabilisatie waardoor fotograferen uit de hand makkelijker wordt….

Weer andere opties zijn de 150-500 (met stabilisatie) van Sigma, die kost zo'n kleine 800 euro en die weegt al bijna 2 kilo, Of de Sigma 50-500 die heb je met en zonder stabilisatie, maar weegt ook bijna 2 kilo. Zonder stabilisatie kost de lens ongeveer 1000 euro en met stabilisatie ongeveer 250 euro duurder.

Al met al een pittige investering, waarbij de pirme lens de beste fotokwalitiet kan geven, maar je kan er niet mee zoomen en heeft geen stabilisatie (ik weet eigenlijk niet of er een 400 mm lens van canon is met stabilisatie). De andere opties lopen uiteen qua kwaliteit, dus let wel op wat je wenst en wat je kan verwachten .Alle lensen wegen van 2 en half pond tot bijna 4 pond, dat is niet echt makkelijk meenemen op reis………

Groetjes van Rudo

• Joop

Zoekfunctie al gebruikt,

http://fotografie.startpagina.nl/prikbord/read.php?751,12031209,12189096#msg-12189096

http://fotografie.startpagina.nl/prikbord/7425910/andere-lens-of-extender-voor-safari#msg-7425910

• JeroenW

Stabilisatie is, IMO, een non-issue hier. Vrijwel alle safari's gaan met een auto en dan kan je prima uit de voeten met een eenpootje.

• Rudo

Ben ik helemaal met je eens JW, echter een eenpootje weegt ook weer gauw een kilootje, en ze wilden niet te veel meesjouwen……

Als ik al zoiets als een safari zou gaan doen, zou ik alles mee willen nemen en mij niet laten belemmeren door een gewichts probleem, maar iedereen zo zijn eigen keus!

Groetjes van Rudo

• koecing

Vergeet je éénpootje maar, de meeste safari's gaan met een busje waarin je onder een afdak rechtop staat. Dus neem “beanbag” mee en je hebt een ongekende stabiliteit.

Voor wat betreft de reikwijdte van je objectief. Mijn ervaring is dat je chauffeur/gids heel goed rekening houdt met je mogelijkheden c.q. onmogelijkheden, Ik kon inprincipe goed uit de voeten met mijn toen nog 380mm. Uiteraard zijn er situaties waarin je meer bereik zou willen hebben.

In één geval had ik geluk en een japanner in de auto met “de wereld” aan ojectieven en mocht ik even lenen.

• De Klik

Ringetje er tussen misschien een oplossing?

Weegt niets, neemt bijna geen ruimte en kost weinig.

Kost een beetje licht, maar vaak voldoet het prima.

• de tobfotograaf

de kwaliteit van foto's wordt zoals eerder gezegd beinvloed door de extender, e.e.a. hangt van het objectief af en de diafragma

waar je mee werkt. misschien kan ik aan de hand van het typenummer objectief in fotobladen daar iet s over lezen.

kijk ook eens op bijv. www.photozone.de daar staan tests in van objectieven. soms worden er resultaten met extenders

bij geplaatst.dan kan je zelf lezen of de resultaten aan je wensen gaan voldoen.

• Ruud

Ik gebruik een Tokina AT-X 80-400 mm.

Ongeveer even zwaar als de andere genoemde lenzen (1050 gram), maar door het bereik kan je een andere lens wel thuislaten. Ik neem tenminste aan dat je nog een andere lens hebt die een gedeelte van dit gebied overlapt.

Twee jaar geleden betaalde ik er € 400 voor, maar dat was een aanbieding.