Canon camera vraag

• Sandra mv Dylano

Hallo,

Ik heb sinds een jaar de Canon 450D met een 18–55m en Sigma 18-200 mm.

Bijna 10.000 foto's gemaakt.

Nu merk ik dat ik vaak wazige/korrelige foto's heb. Ze zijn niet meer wat ik ervan gewend ben zeg maar.

Nu vraag ik me af of het door de lens kan komen of dat de camera vuil kan zijn. Als ik met de sigma foto's maak zonder in te zoomen zijn ze eigenlijk wel goed. Maar niet als ik in ga zoomen.

Ik ben zelf ook aan het denken om een canon lens te kopen.

• JeroenW

Voorbeelden helpen. Zou het kunnen zijn dat je gewoon kritischer bent?

• Sandra mv Dylano

Zonder in te zoomen

Met inzoomen

• Sandra mv Dylano

Dat dacht ik eerst ook maar ik zie gewoon de scherpte in mijn foto's verdwijnen.

Ik probeer met verschillende standen. Bovenstaande foto's zijn trouwens gemaakt met de automatische stand. Maar ook daar ben ik meer van gewend.

• JeroenW

Ik vermoed dat je dit vooral met die sigma hebt? Lijkt wel alsof de afstelling net niet goed is maar, zorgwekkend vind ik het niet.

Ik denk dat je sowiso wel 's je cam een grote beurt kan laten geven. Verder misschien s sparen voor een betere lens?

• Sandra mv Dylano

Dit waren nog een beetje de betere foto's :D Ik merk echt dat bij het inzoomen de scherpte er niet zo is en daar baal ik wel van.

Waar kan ik het beste naar toe gaan om een grote beurt te geven en wat zijn ongeveer de kosten?

Ik zit zelf meer aan een Canon lens te denken…..weet nog niet wat voor iets maar dat ga ik nog eens uitzoeken.

• de tobfotograaf

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met zoom-objectieven, maar toch even een paar opmerkingen.

Bij het inzoomen, krijg je een grotere brandpuntafstand en dus een kleinere scherptediepte.

Aan de foto te zien, lijken mij de lichtomstandigheden niet optimaal (ik bedoel eigenlijk niet echt veel licht), waardoor

er met volle lensopning gefotografeert te zijn, dit versterkt bovengenoemd effect.

Mogelijk dat de autofocus bij de sigma op langere brandpuntafstand ook minder wordt.

Controleer dan ook even door onder betere lichtomstandigheden en met manual-focus op een plat vlak te fotograferen en laat ons de resultaten zien.

suc6

• GJvdZ

Misschien kan je nog een onderwerp dat je hebt gemaakt toen de camera net nieuw was nog eens fotograferen. Op dezelfde manier uiteraard. Als camera en/of lens minder zijn geworden dan moet je dat zo kunnen zien.

• Joop

Ja met een Sigma 18-200 mag je dit verwachten en is heel normaal. Maar dat had je al op deze forum kunnen lezen.

Fotografeer je in de pictogrammen automaat of in de P stand. Het eerste is het heel normaal dat je wazige en korrilige foto's hebt want de camera bepaald de ISO en AF punten. Zet de camera eens in de P stand, ook automaat mmar je kunt zelf alles instellen, en speel met de ISO waarden en AF punten. Stel standaard de middelste AF punt in, weet je zeker warop je richt ook scherp is.

Ten tweede na een hele tijd fotograferen ga je meer eisen stellen aan de foto's, dat is heel normaal.

Maar wat is je budget voor een objectief? Wat wil je ermee doen.

Wil je een goede tele zoom objectief en voor niet al te veel geld dan is de 70-200 F/4 een super objectief. Maar wat wil je er aan uitgeven?

• votovlizoov

Tja, daar ga je al.

Leer eerst maar eens wat bepaalde instellingen met je plaatje doen.