tussenstuk macro

• Roos

Is het de moeite waard een canon extention tube ( EF25 11) voor mijn macro lens te kopen?

Ik wil graag nog dichter bij en de lens die daarvoor geschikt is daar hangt een fors prijskaartje aan.

Wie heeft ervaring met dit tussenstuk?

Groet,Roos

• Marlies1

Ik heb met deze tube geen ervaring, wel met Pentax en ik gebruik regelmatig tussenringen op mijn macro lenzen, zodat ik nog dichterbij kan komen.

• de tobfotograaf

Kan wel, maar met gewoon optiek en veel mm tussenring, ga je op een gegeven moment zo dicht

op je onderwerp zitten, dat die weinig licht krijgt. ringflitsers zij dan wel weer praktisch

• Jet

Zelf heb ik de Sigma 105mm Macro en Soligor tussenringen.

Persoonlijk heb ik er best moeite mee eigenlijk eerlijk gezegd.

Wat de tobfotograaf zegt zit je met minder licht. Op zich niet zo erg.. maar omdat je er dichter op gaat wordt je scherpte/diepte veld ook nog eens een stuk kleiner. Voor meer dan een paar mm scherpte kom je dan toch in de hogere F getallen - kleiner diafragma en daarmee ook nog minder licht.

Heb ik alle tussenringen er tussen zitten ( 12,20,36) en daar dan de macrolens bovenop krijg je een hele lange toeter. Voor mij haalt het de balans tussen objectief en body weg en houdt het moeilijker vast. Ik persoonlijk kan - in combinatie van alle factoren bij elkaar - niet goed uit de hand schieten en moet altijd een statief gebruiken. (terwijl ik met de Macrolens alleen wel uit de hand fotografeer)

Daarnaast is je scherpte bereik gelimiteerd (je kan niet meer naar oneindig). Tot nu toe heb ik dus alleen maar zitten violen met het statief - stukje naar voren - stukje naar achteren want anders kreeg ik het onderwerp niet binnen dat scherptebereik. En doordat je dan weer niet de compositie kan maken die je wil - tussenring er tussen uit - andere grootte tussenring er weer tussen - boeltje opnieuw opzetten - weer dat heen en weer gezeur en gesleep met het statief. Het insect dat je zou willen fotograferen is dan al lang weg hoor.. en ook als je zo dichtbij komt.

Ik heb dus chronisch ruzie met het geheel als ik de tussenringen gebruik. Tegenwoordig gebruik ik het alleen als ik wat aan het stoeien ben in mijn mini tafel studiootje met bloemetjes waarbij ik er extra lampen en flitser gebruik.

Voor buiten in het veld gebruik ik alleen de macrolens en mocht ik later dichterbij willen hebben - dan maak ik een crop.

Op welke macrolens wil je deze tussenring gaan gebruiken?.

Daarnaast - Waarom voor Canon kiezen? Een extensiontube is een tussenring/verlengingsbuis - alleen een stukje holle buis zonder glaswerk. Lucht dus. De kwaliteit van lucht is naar mijn idee niet echt merkgebonden maar kan je net zo goed Soligor of Kenko nemen.

• Roos

Hallo Jet,

Dank je voor je antwoord!!

Hier heb ik echt wat aan en zal me inderdaad bezinnen wat ik zal doen.

Ik heb een canon EF 100mm F 2.8 macro lens.

Ook heb ik een stel HAMA ringen maar die doen het niet op die lens.

Wanneer je spreekt over belichting en meer dan denk ik dat ik het er maar bij laat.

Moet ik toch flink gaan sparen voor de canon MP 65 E lens of een ringflitser ( goedkoper).

Ben wel blij je je antwoord.

groetjes,

Roos

• Jet

Met de MP65E is het helemaaaaaaal moeilijk fotograferen ;)

Die moet je sowieso handmatig scherpstellen en daar heb je echt een flitser bij nodig.

Ook met de tussenringen erop stel ik altijd handmatig scherp. Nou weet ik niet wat je bedoeld met de Hama's doen het niet, maar als dat is dat hij dan niet meer automatisch scherpstelt….

zou ik ze alsnog gaan proberen maar dan op handmatige scherpstelling en een statief.

• Marlies1

Met tussenringen inderdaad altijd handmatig scherpstellen.

Ik vind dit met macro's ( heb de camera altijd op M stand) toch beter omdat je zo veel beter je beeld kunt bepalen.

Overigens gebruik ik op mijn macrolenzen nooit alle tussenringen, hooguit 1 en welke dat hangt van de omstandigheden af.

door ervaring weet je precies welke te kiezen.

Ik wil altijd uit de hand schieten want insecten blijven echt niet wachten tot ik mijn statief ergens goed heb neergezet.

Het is een kwestie van uit proberen en dure tussenringen heb je echt niet nodig.

• Roos

Ik denk dat het verschil is dat de Hama's close-up ringen zijn: +1,+2 en +4,die schroef je voor op de macrolens en dat werkt dus niet.

Tussenringen schroef je toch tussen de body en de macrolens?

Ik begrijp nu dat de Canon duur is wat is een goed alternatief?

Wat handmatig scherpstellen betreft, dat lukt me wel maar de foto's zijn altijd donker en ik krijg ze niet mooi.

fijn weekend.

• Marlies1

Close up voorzetlenzen heb ik ook maar daar is vooral de + 10 interessant van, zet je de andere op elkaar dan heb je veel verlies.

Tussenringen zet je tussen lens en body en het resultaat vind ik beter dan met voorzetlenzen.

tussenringen kun je van elk alternatief merk kopen als ze maar op je camera passen.

Voorzetlenzen kun je heel goed en niet duur kopen via:

www.fotofilter.nl

Lichtverlies heb je zeker maar daar kun je met b.v. je iso of diafragma rekening mee houden

Succes

• Roos

Ik ben eruit.

Ik ga gewoon tussenringen kopen en niet van Canon. Als je toch alleen voor de naam betaald en het niet uitmaakt kijk ik naar bv soligor.

Dank jullie wel voor het advies!!!