tussenstuk macro

• Roos

Is het de moeite waard een canon extention tube ( EF25 11) voor mijn macro lens te kopen?

Ik wil graag nog dichter bij en de lens die daarvoor geschikt is daar hangt een fors prijskaartje aan.

Wie heeft ervaring met dit tussenstuk?

Groet,Roos

• Marlies1

Ik heb met deze tube geen ervaring, wel met Pentax en ik gebruik regelmatig tussenringen op mijn macro lenzen, zodat ik nog dichterbij kan komen.

• de tobfotograaf

Kan wel, maar met gewoon optiek en veel mm tussenring, ga je op een gegeven moment zo dicht

op je onderwerp zitten, dat die weinig licht krijgt. ringflitsers zij dan wel weer praktisch

• Jet

Zelf heb ik de Sigma 105mm Macro en Soligor tussenringen.

Persoonlijk heb ik er best moeite mee eigenlijk eerlijk gezegd.

Wat de tobfotograaf zegt zit je met minder licht. Op zich niet zo erg.. maar omdat je er dichter op gaat wordt je scherpte/diepte veld ook nog eens een stuk kleiner. Voor meer dan een paar mm scherpte kom je dan toch in de hogere F getallen - kleiner diafragma en daarmee ook nog minder licht.

Heb ik alle tussenringen er tussen zitten ( 12,20,36) en daar dan de macrolens bovenop krijg je een hele lange toeter. Voor mij haalt het de balans tussen objectief en body weg en houdt het moeilijker vast. Ik persoonlijk kan - in combinatie van alle factoren bij elkaar - niet goed uit de hand schieten en moet altijd een statief gebruiken. (terwijl ik met de Macrolens alleen wel uit de hand fotografeer)