UV-filter

• Jan

Hallo,

Ik heb nu enkele maanden een digitale spiegelreflex en heb op mijn lenzen standaard nog mijn oude UV-filters (uit het analoge tijdperk) gemonteerd als lensbescherming.

Onlangs zei iemand tegen me dat ik beter zonder filters kan fotograferen.

Klopt het dat een UV-filter een negatieve invloed kan hebben op de kwaliteit van de foto's en kan ik misschien beter een ander filter monteren of maakt het niet uit ?

Vr.gr. Jan.

• JeroenW

Elk filter heeft een negatieve invloed. Bij een goed filter is die invloed zo klein dat je ze meestal niet ziet.

Lensbescherming… veel mensen vinden het nodig, ik vind het sporadisch nodig.

• Ramrod

Heb gelezen dat een UV filter bij digitale camera,s geen enkel nut hebben , ja alleen om het glas te beschermen …

• Jet

Het beste kan je het voor jezelf bepalen door onder exact dezelfde omstandigheden 2 foto's te maken. één Met en één Zonder filter. Dan kan je zelf het verschil zien op je foto..

Een filter kan bij tegenlicht foto's extra flair ringen of strepen geven. Het ene objectief is daar gevoeliger voor dan het ander.

Op mijn 70-300 lens had ik door een Hoya UVfilter hele vreemde streepjes in het bokeh zitten. Nadat ik het filter eraf heb gehaald was het weg.

Bij groothoek opnamen kan een filter voor extra vignettering zorgen.

In Nederland heb je niet zo heel vaak dat je echt problemen hebt met UV licht zodanig dat het gefilterd moet worden.

Een voordeel zou kunnen zijn dat het chromatische aberratie iets zou onderdrukken.

Er zijn momenten geweest dat ik heel blij was met een extra filter. Door het bos wandelen en mijn zoon vergeet de tak die hij wegduwt even vast te houden terwijl ik langs loop en die tak klapt met een vaart tegen de camera aan. Het filter had een paar grote krassen er op zitten. Blij dat dit niet het objectief was. Toch.. hoe groot de kras ook was.. het was niet zichtbaar op de foto dus heb ik nog steeds het gekraste filter erop zitten. Maar…. als je bij het fotograferen altijd je zonnekap op je lens hebt zitten op ieder moment (een absolute aanrader).. ook in binnen situaties.. dan is de lens ook beschermd.

• JeroenW

Waarom heb je dan geen zonnekap op je lens?

• Jet

Vanaf dat moment altijd.. :)

In een donker bos dacht ik er even niet aan.

Aldoende leert men toch…

• Remco Jan

Met zonnekap is de frontlens nog beter beschermd ook dan met een filter. Als het filter breekt, kan dat de frontlens ook flink beschadigen.

• JeroenW

Juist in een donker bos omdat daar takken rondzwiepen. :-) Al doende leert men. Zo draag ik ook meestal de camera zo dat de lens opening naar beneden wijst.

• nikonsjoerd

Quote: “Een voordeel zou kunnen zijn dat het chromatische aberratie iets zou onderdrukken.”

Kan je mij dit uitleggen Jet?

• Jet

Lees hier wiki

purple fringe is een vorm van chromatische aberratie

één van de mogelijke redenen kan o.a. UV licht zijn.

quote: methoden om het te voorkomen:

Commonly advocated methods of avoiding purple fringing include:

* Avoid shooting with a wide-open lens in high contrast scenes.

* Avoid overexposing highlights (e.g. specular reflections and bright sky behind dark objects).

* Shoot with a Haze-2A or other strong UV-cut filter.

en bij de laatste zin - gebruik een sterk UV filter. Haze-2a absorbeert alle UV

Vandaar ook in de tekst - “zou kunnen zijn” - en “iets”.

Het zal ook mede van het glaswerk van het objectief, het filter, de beeldhoek, lichtinval en de gevoeligheid van de sensor afhangen.

Topic opener geeft daar verder geen info over.