welk fotoalbum voor hoge kwaliteit afdruk?

• Paul

Ik heb een DSR Olympus e420. De foto's maak ik altijd in de hoogste kwaliteit (camera heeft 10 megapixel). De laatste tijd druk ik de foto's niet meer af, maar maak een collectie in een foto-album. Ik vind de kwaliteit echter tegenvallen. Kleuren zijn minder levensecht en korreligheid is groter dan bij een echte foto-afdruk. Ik heb diverse albums geprobeerd met/zonder fotopapier (Pixum, Fotofabriek).

Is er een foto-albumleverancier waarbij de kwaliteit niet van losse foto's te onderscheiden is?

• Nestor-F

Het bevreemd mij enigszins dat je verschil bemerkt. Met een zo'n camera mag je verwachten dat de kwaliteit gelijk is. Het procedé is ook vrijwel gelijk. Er wordt in beide gevallen niet“gewerkt” aan de originele bestanden.Toch is vaak het uitvergroten / deelopname de bron van de fout. Vaak sluipt er toch in dat je een foto aanpast om die toch op dat speciale plekje in je album te krijgen. Ik laat de albums afdrukken via de HEMA, waarom: goede software en aantrekkelijke prijs. Ook Albelli is goede. Via de Mac gaat dit niet zo goed, de eigen software van de Mac is lang niet zo uitgebreid als de Windows versie. Je mist nogal wat mogelijkheden.

• Remco Jan

Als je een Mac heb moet je gewoon via iPhoto of Aperture een album maken en bij Apple bestellen. Misschien ietsjes duurder (al valt dat mee omdat de standaarduitvoering overeenkomt met een luxe uitvoering bij de Hema bijvoorbeeld), maar kwalitatief heel erg goed.

Maar waar Paul het over heeft is het verschil tussen het custom drukwerk van de albums en “echte” fotokwaliteit. Ik ben nog geen albums tegengekomen die de kwaliteit van echte foto's kunnen evenaren. Een optie is wellicht om het album als losse foto's te laten printen en die vervolgens (laten) inbinden. Wel een beetje omslachtig, maar je hebt dan wel fotokwaliteit.

• Carla

Mijn vriendin had een album laten maken bij Apple en dat zag er erg goed uit. Ik heb geen Mac en laat mijn albums maken bij Albelli. Ik ben daar zeer tevreden over. Het programma heeft ook veel mogelijkheden. Ik heb me laatst opgegeven als ambassadeur voor Albelli (pure reclame aktie van hen natuurlijk maar wat maakt dat uit) en kan nu korting aanbieden aan mensen die interesse hebben. Laat maar weten.

• Jet

Profotonet wordt door sommige professionele fotografen gebruikt en levert hele mooie kwaliteit waar je ook voor betaald.

Kruitvat heb ik waardeloze ervaringen mee. Pixum heeft dezelfde software dus zal bij hetzelfde lab vandaan komen.

Albelli zien de prints er mooi uit maar vind ik de software waardeloos.

Soms kan het ook komen doordat je een vinkje aan hebt staan waarbij de foto's automatisch door het fotolab worden opgeknapt. Als jouw foto's veel bewerking vereisen kan dit ten koste gaan van de kwaliteit. Ook als je zelf aan het bewerken gaat, gaat dit ten koste van een Jpeg foto. In RAW fotograferen of je Jpeg omzetten naar een TIFF formaat, gaan bewerken en daarna weer als Jpeg opslaan.

ps. hoe staat het kleurprofiel ingesteld op je camera. AdobeRGB of sRGB. Als daar een omzetting van komt zullen kleuren anders weergeven dan jij ze ziet.

• Ilona~^~Collin~^~Ferron

Ik ben zelf erg te spreken over Albelli en Phototools.

• Ilona~^~Collin~^~Ferron

Ik houd me aanbevolen voor korting hoor aangezien ik nog 2 albums in de maak heb, ik ben erg fan van Albelli, de albums zijn super. Nu had ik echter een album wat slecht van kwaliteit was en ik heb ze dat gemaild en ik krijg een nieuwe gedrukt, superservice!

• Carla

Voor de prijs mag zo'n service natuurlijk ook wel. Ik heb nog geen slecht album meegemaakt maar het kan natuurlijk altijd een keer voorkomen. Stuur me een mailtje aan yenyen@hetnet.nl met je adres, dan krijg je het kaartje toegestuurd.

• Carla

Hallo Ilona,

Ik heb het kortingskaartje opgestuurd. Kan je mailadres niet meer vinden dus maar even hier op het forum een bericht aan jou. Bij mijn moeder een postzegel weggehaald maar ik verbaasde mij erover dat er een 1 op stond en verder helemaal niets van wat de postzegel waard was. Mijn moeder zweert bij hoog en laag dat het de goede postzegels zijn want dat had de man van het postkantoor gezegd. Hopelijk heb je dus geen porto hoeven te betalen. Als dat wel zo is, excuses want dat was niet de bedoeling!

groet,

Carla

• Veggie

als je niet wilt wachten tot je een ons weegt, zou ik niet bij Binqy bestellen

4x besteld en 4x te laat geleverd

op hun website hebben ze het over 7 werkdagen, in het algemene voorwaarden zelfs over 5 werkdagen, in werkelijkheid komt het op ongeveer 10 werkdagen