Canon EF-S 18-200

• Marc

Hallo,

Onlangs heb ik een Canon EF-S 18-200 lens aangeschaft. Ik kom er nu achter dat deze lens in het bereik van 135-200 mm veel minder inzoomt dan in het vergelijkbare bereik van een Promaster 70-200mm lens. Is dit normaal (= is het zoom effect bij elk merk lens sowieso verschillend), of betekent dit dat de canon lens niet optimaal functioneert?

• JeroenW

Waarschijnlijk normaal. Wat is promaster?

• Remco Jan

Er zal best wel wat spreiding zitten in de daadwerkelijke brandpuntsafstanden, maar het zal toch enigszins bij elkaar in de buurt moeten zitten. Gaat de Canon wel helemaal tot de 200mm (misschien is er een mechanisch probleem waardoor het zoommechanisme ergens blokkeert)?

• Nestor-F

Promaster is een fabrikant van lenzen, filters, (duiker)horloges en meer van dat soort spul. Niet zo bekend in de fotografie wereld maar des te meer in de duik wereld.

Als je daadwerkelijk verschil meent op te merken lijkt het me zinvol eerst de uitgebreide specificatie van beide lenzen naast elkaar te leggen. Vaak blijkt hier al uit waar het verschil aan te wijten is. Zo niet dan hapert er iets aan een van de lenzen.